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Travellers’ Willingness to Share Rides in Autonomous Mobility on Demand Systems Depending on Travel Distance and Detour

König, Alexandra und Grippenkoven, Jan (2020) Travellers’ Willingness to Share Rides in Autonomous Mobility on Demand Systems Depending on Travel Distance and Detour. Travel Behaviour and Society, 21, Seiten 188-202. Elsevier. doi: 10.1016/j.tbs.2020.06.010. ISSN 2214-367X.

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Kurzfassung

Autonomous mobility on demand systems (AMODS) are predicted to face a bright future for providing convenient individual mobility. Yet, increasing the occupancy rate of AMODS by ridesharing is an essential prerequisite for sustainable future mobility. The online study (N = 150) assessed travelers’ willingness to share rides with unknown fellow travelers in shared AMODS (SAMODS) depending on the factors travel distance and detour factor that are affected by the ridesharing scheme. The findings reveal great acceptability of SAMODS and underline the importance of the travel time and detour for respondents’ willingness to share rides. The cumulative distribution function of the Willingness to Accept (WTA) of sharing rides provides an indication of how much discount in price of a shared ride is needed to attract a critical mass of travelers. The findings indicate that 90% of respondents would prefer to share a ride of 10 min if the discount was 50% or more compared to a private ride. A higher discount is needed to attract travelers to share rides if travel time and detour factor increase. The results highlight the importance of a price system that is adjustable to ride-specific travel time and detour factor to attract travelers to share rides in future SAMODS.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/122586/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Travellers’ Willingness to Share Rides in Autonomous Mobility on Demand Systems Depending on Travel Distance and Detour
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
König, AlexandraAlexandra.Koenig (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6332-3817NICHT SPEZIFIZIERT
Grippenkoven, Janjan.grippenkoven (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2020
Erschienen in:Travel Behaviour and Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:21
DOI:10.1016/j.tbs.2020.06.010
Seitenbereich:Seiten 188-202
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Loo, B.P.Y.The University of Hong Kong, Hong Kong, ChinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wang, D.Hong Kong Baptist University, Kowloon Tong, Hong KongNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:2214-367X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:autonomous mobility on demand, ridesharing, shared mobility, users’ acceptance, Willigness to Accept (WTA)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Movement (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Human Factors
Hinterlegt von: König, Alexandra
Hinterlegt am:29 Jul 2020 10:29
Letzte Änderung:23 Okt 2023 14:32

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