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Performance Characterization of GNSS/IMU/DVL Integration under Real Maritime Jamming Conditions

Ziebold, Ralf und Medina, Daniel und Romanovas, Michailas und Lass, Christoph und Gewies, Stefan (2018) Performance Characterization of GNSS/IMU/DVL Integration under Real Maritime Jamming Conditions. Sensors, 18 (9), Seiten 1-20. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/s18092954. ISSN 1424-8220.

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Offizielle URL: http://www.mdpi.com/1424-8220/18/9/2954

Kurzfassung

Currently Global Navigation Satellite Systems (GNSSs) are the primary source for the determination of absolute position, navigation, and time (PNT) for merchant vessel navigation. Nevertheless, the performance of GNSSs can strongly degrade due to space weather events, jamming, and spoofing. Especially the increasing availability and adoption of low cost jammers lead to the question of how a continuous provision of PNT data can be realized in the vicinity of these devices. In general, three possible solutions for that challenge can be seen: (i) a jamming-resistant GNSS receiver; (ii) the usage of a terrestrial backup system; or (iii) the integration of GNSS with other onboard navigation sensors such as a speed log, a gyrocompass, and inertial sensors (inertial measurement unit, IMU). The present paper focuses on the third option by augmenting a classical IMU/GNSS sensor fusion scheme with a Doppler velocity log. Although the benefits of integrated IMU/GNSS navigation system have been already demonstrated for marine applications, a performance evaluation of such a multi-sensor system under real jamming conditions on a vessel seems to be still missing. The paper evaluates both loosely and tightly coupled fusion strategies implemented using an unscented Kalman filter (UKF). The performance of the proposed scheme is evaluated using the civilian maritime jamming testbed in the Baltic Sea.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121576/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Performance Characterization of GNSS/IMU/DVL Integration under Real Maritime Jamming Conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ziebold, Ralfralf.ziebold (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0488-6457NICHT SPEZIFIZIERT
Medina, DanielDaniel.AriasMedina (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1586-3269NICHT SPEZIFIZIERT
Romanovas, Michailasmichailas.romanovas (at) baselabs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lass, ChristophChristoph.Lass (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9998-0632NICHT SPEZIFIZIERT
Gewies, StefanStefan.Gewies (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5549-8115NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 September 2018
Erschienen in:Sensors
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:18
DOI:10.3390/s18092954
Seitenbereich:Seiten 1-20
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
MDPI, MDPIsensors (at) mdpi.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Special Issue "GNSS and Fusion with Other Sensors"
ISSN:1424-8220
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Sensorfusion, Satellitennavigation, Jamming, Maritime Navigation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrsmanagement (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VM - Verkehrsmanagement
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Automated Aids for Safe and Efficient Vessel Traffic Process (alt), R - Projekt Navigation 4.0 (alt)
Standort: Neustrelitz
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Nautische Systeme
Hinterlegt von: Ziebold, Ralf
Hinterlegt am:20 Sep 2018 12:07
Letzte Änderung:02 Nov 2023 09:53

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