elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Robust Two Degree-of-Freedom Vehicle Steering Controller Design

Aksun-Güvenc, B. und Bünte, T. und Odenthal, B. und Güvenc L., (2004) Robust Two Degree-of-Freedom Vehicle Steering Controller Design. IEEE Transactions on Control Systems Technology, 12 (4), Seiten 627-636. ISSN 1063-6536.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Robust steering control based on a specific two degree of freedom control structure is used here for improving the yaw dynamics of a passenger car. The usage of an auxiliary steering actuation system for imparting the corrective action of the steering controller is assumed. The design study is based on six operating conditions for vehicle speed and the coefficient of friction between the tires and the road representing the boundary of the operating domain of the vehicle. The design is carried out by finding the region in controller parameter plane where Hurwitz stability and a mixed sensitivity frequency domain constraint are simultaneously satisfied. A velocity based gain scheduling type implementation is used. Moreover, the steering controller has a fading effect that leaves the low frequency driving task to the driver, intervening only when necessary. The effectiveness of the final design is demonstrated using linear and nonlinear simulations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/12073/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2004,
Titel:Robust Two Degree-of-Freedom Vehicle Steering Controller Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Aksun-Güvenc, B.Istanbul Technical UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bünte, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Odenthal, B.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Güvenc L., Istanbul Technical UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2004
Erschienen in:IEEE Transactions on Control Systems Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:12
Seitenbereich:Seiten 627-636
ISSN:1063-6536
Status:veröffentlicht
Stichwörter:vehicle dynamics control, disturbance observer, parameter space method, robust control
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - ViFa (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (bis 2012) > Robotersysteme
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:12 Nov 2007
Letzte Änderung:14 Jan 2010 18:26

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.