elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Time-variant, non-stationary Vehicle-to-Vehicle Channel Model

Sand, Stephan und Walter, Michael und Schmidhammer, Martin (2018) Time-variant, non-stationary Vehicle-to-Vehicle Channel Model. IEEE 802 Wireless Interim Meeting, 7.-11. Mai 2018, Warsaw, Poland.

[img] PDF (Presentation)
5MB
[img] Video (MPEG) (Video of presentaiton slide 3)
7MB

Offizielle URL: https://mentor.ieee.org/802.11/dcn/18/11-18-0924-01-0ngv-time-variant-non-stationary-v2v-channel-model.pptx

Kurzfassung

Although the wide-sense stationary uncorrelated scattering (WSSUS) assumption is widely used in channel modeling, it is often violated for V2V channels. This is due to non-stationary behavior of the time-variant impulse response of the channel and due to correlations in the delay. Therefore, we present a non-stationary geometry based stochastic channel (GBSC) model that allows to describe highly time-variant non-WSS channels. We derived closed-form expressions for the delay-dependent Doppler spectra enabling realistic and efficient simulation and emulation of V2V and V2I communication. In contrast to conventional WSSUS channel models, our non-stationary channel model enables realistic performance evaluations of V2X communication during safety-critical driving maneuvers, e.g. collision avoidance at crossings, platooning, or overtaking. Thus, our model allows to assess the reliability of safety-critical cooperative ITS applications.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120478/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Time-variant, non-stationary Vehicle-to-Vehicle Channel Model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sand, StephanStephan.Sand (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9502-5654NICHT SPEZIFIZIERT
Walter, Michaelm.walter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5659-8716NICHT SPEZIFIZIERT
Schmidhammer, Martinmartin.schmidhammer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 Mai 2018
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Name der Reihe:IEEE 802.11 WLAN Working Group, Next Generation V2X Study Group
Status:veröffentlicht
Stichwörter:non-stationary geometry based stochastic channel model, time-variant, correlated scattering, V2V, V2I, ITS, NGV, next generation V2X
Veranstaltungstitel:IEEE 802 Wireless Interim Meeting
Veranstaltungsort:Warsaw, Poland
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:7.-11. Mai 2018
Veranstalter :IEEE 802
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Nachrichtensysteme
Hinterlegt von: Sand, Dr Stephan
Hinterlegt am:19 Jun 2018 14:50
Letzte Änderung:31 Jul 2019 20:18

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.