elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Independent RNP Approaches to enable Noise Abatement Approach Procedures on parallel Runways

Korn, Bernd und Finck, Tobias (2017) Independent RNP Approaches to enable Noise Abatement Approach Procedures on parallel Runways. In: International Symposium on Precision Approach. ISPA 2017, 2017-11-08 - 2017-11-09, München.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Noise, especially in the vicinity of airports, is one of the most important factors of modern air transport systems, especially at mayor hub airports. New approach designs like curved Required Navigation Performance (RNP) procedures to independent parallel runway systems can decrease the noise footprint in sensitive ground areas without reducing airport capacity. So far, only straight-in ILS (or MLS) approaches are allowed for independent parallel approach operations. To introduce RNP curved/segmented approaches as a further option for independent approaches to a parallel runway system, a safety concept has been developed by DLR in recent years based on the ICAO SaRPS for independent parallel approaches (ICAO Doc 9643). Following this concept, curved RNP approach operations should be possible at Frankfurt/Main airport enabling noise abatement even in high density traffic situations. This paper considers the operational aspects of independent segmented parallel approach procedures at major airport-hubs with parallel runway systems like Frankfurt Airport. It reports about a new route design enabling the management of mixed aircraft equipage. The focus is on the operational feasibility of the new TMA design. This has been assessed by a real-time simulation with controllers of the German Air Navigation Service (DFS). The results of these simulations are presented in this paper.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/116944/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Independent RNP Approaches to enable Noise Abatement Approach Procedures on parallel Runways
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Korn, BerndBernd.Korn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3598-8971NICHT SPEZIFIZIERT
Finck, TobiasTobias.Finck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6523-2692NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2017
Erschienen in:International Symposium on Precision Approach
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Independent Segmented approaches; Noise abatement; Real-time Simulation; Required Navigation Performance (RNP)
Veranstaltungstitel:ISPA 2017
Veranstaltungsort:München
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 November 2017
Veranstaltungsende:9 November 2017
Veranstalter :DGON - Deutsche Gesellschaft für Ortung und Navigation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Korn, Dr.-Ing. Bernd
Hinterlegt am:11 Dez 2017 17:43
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.