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Comparison of Models to Predict Low Engine Order Excitation in a High Pressure Turbine Stage

Jöcker, M. und Kessar, A. und Fransson, T. und Kahl, G. und Rehder, H.-J. (2003) Comparison of Models to Predict Low Engine Order Excitation in a High Pressure Turbine Stage. 10th International Symposium on Unsteady Aerodynamics, Aeroacoustics and Aeroelasticity in Turbomachines, Durham NC, USA, Sept. 7-11 2003, Durham, NC USA.

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Kurzfassung

The paper compares three numerical strategies to predict the aerodynamic rotor excitation sources of "Low Engine Order" (LEO) in a high-pressure turbine stage. Main focus is laid on methods to compute the stator exit flow. The aim is to evaluate computationally cheap approaches to avoid modelling the whole circumference of the stator. A single passage viscous strategy, a single passage inviscid linear blade movement strategy and a viscous multi passage sector strategy are compared and evaluated. The assessment of the prediction quality is made by comparison of the computed stator exit flow to experimental data. The main result is that only the global behaviour of the stator exit flow is estimated right, both level and amplitude of Mach number and pressure are computed with poor agreement to experiments. Future evaluations of the resulting rotor excitation pressure are needed to estimate the level of necessary agreement to give acceptable predictions of the low engine order forced response.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/1163/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2003,
Titel:Comparison of Models to Predict Low Engine Order Excitation in a High Pressure Turbine Stage
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jöcker, M.KTH StockholmNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kessar, A.KTH StockholmNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fransson, T.KTH StockholmNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kahl, G.MTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rehder, H.-J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2003
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Low Engine Order (LEO) excitation, high pressure turbine stage, throat variation, stator exit flow field, comparison of numerical and experimental results, numerical strategies for LEO excitation prediction
Veranstaltungstitel:10th International Symposium on Unsteady Aerodynamics, Aeroacoustics and Aeroelasticity in Turbomachines, Durham NC, USA, Sept. 7-11 2003
Veranstaltungsort:Durham, NC USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstalter :Duke University,
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:06 Jan 2010 13:23

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