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Effect of gradient approximations on aero-structural gradient-based wing optimization

Abu-Zurayk, Mohammad und Ilic, Caslav und Schuster, Andreas und Liepelt, Rene (2017) Effect of gradient approximations on aero-structural gradient-based wing optimization. In: EUROGEN 2017. EUROGEN2017, 2017-09-13 - 2017-09-15, Madrid, Spanien.

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Kurzfassung

This paper presents several studies in the context of gradient-based aerostructural optimization. The studies are motivated by the computational limitations and constraints industry has when attempting to run such ptimization. The aero-structure wing optimization problem engages two parts; one that improves the aerodynamic performance and the other reduces the mass under the critical load cases. To setup a realistic test case, the aerodynamic critical load cases required for sizing the wing of the XRF1 configuration are identified, with the help of high-fidelity approaches and ROMs, and are afterwards employed to size the wing. Then the magnitudes of the disciplinary and the cross disciplinary gradients are investigated for the sized wing to check which of them drive the aerostructural optimization under the given parameterization. It was found that these gradients might differ in two to three orders of magnitude. At the end the configuration is aero-structurally optimized with different levels of gradient accuracy.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/115556/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Effect of gradient approximations on aero-structural gradient-based wing optimization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Abu-Zurayk, MohammadMohammed.Abu-Zurayk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ilic, CaslavCaslav.Ilic (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schuster, AndreasAndreas.Schuster (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Liepelt, ReneRene.Liepelt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:EUROGEN 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:MDO, Aero-structural Optimization, Adjoint Approach, Gradient Approximation
Veranstaltungstitel:EUROGEN2017
Veranstaltungsort:Madrid, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 September 2017
Veranstaltungsende:15 September 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - VicToria (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Strukturmechanik
Hinterlegt von: Abu-Zurayk, Mohammad
Hinterlegt am:13 Dez 2017 10:22
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:20

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