elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Frustration-aware cars: Application and constraints for in-vehicle frustration recognition

Ihme, Klas und Zhang, Meng und Drewitz, Uwe (2018) Frustration-aware cars: Application and constraints for in-vehicle frustration recognition. Pabst Publishers. 60. Tagung Experimentell Arbeitender Psychologen, 2018-03-11 - 2018-03-14, Marburg, Deutschland. ISBN 978-3-95853-376-9.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Frustration is frequently experienced by persons inside a car, for example during dense traffic preventing fast driving or when system functionality does not work as intended. A frustrated driver’s perception may be negatively influenced and s/he might get aggressive leading to decreased traffic safety. Furthermore, experiencing frustration has also a negative impact on comfort and therefore is even still relevant when humans are not in control anymore, but are rather users or passengers of automated vehicles. Therefore, from a human factors perspective it appears useful to equip future cars with the capability to recognize the current frustration level of the humans inside the car, appropriately react to it and by that help to balance their affective state as well as mitigate the negative effects of frustration. In our talk, we will present the results of several driving simulator studies investigating behavioral and (neuro-) physiological indicators of frustration that can be used to enable automated recognition of frustration. In addition, we will discuss the next steps towards fully frustration-aware vehicles and propose strategies how intelligent vehicles could adapt to the current level of frustration of people in the car.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114966/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Frustration-aware cars: Application and constraints for in-vehicle frustration recognition
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ihme, KlasKlas.Ihme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7911-3512NICHT SPEZIFIZIERT
Zhang, MengdlrNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Drewitz, UweUwe.Drewitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6542-9698NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 März 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seite 119
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Schütz, AlexanderNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schubö, AnnaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Endres, DominikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lachnit, HaraldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Pabst Publishers
ISBN:978-3-95853-376-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fahrermodellierung; Neuroergonomics; Nutzerfokussierte Assistenz; Nutzerzustand; Emotionssensitive Systeme
Veranstaltungstitel:60. Tagung Experimentell Arbeitender Psychologen
Veranstaltungsort:Marburg, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:11 März 2018
Veranstaltungsende:14 März 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Human Factors
Hinterlegt von: Ihme, Klas
Hinterlegt am:13 Jun 2018 09:50
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:19

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.