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The System Theoretic Accident Modelling and Process (STAMP) of Medical Pilot Knock-Out Events: Pilot Incapacitation and Homicide-Suicide

Schmid, Daniela und Vollrath, Mark und Stanton, Neville A. (2018) The System Theoretic Accident Modelling and Process (STAMP) of Medical Pilot Knock-Out Events: Pilot Incapacitation and Homicide-Suicide. Safety Science, 110, Seiten 58-71. Elsevier. doi: 10.1016/j.ssci.2018.07.015. ISSN 0925-7535.

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Offizielle URL: https://www.journals.elsevier.com/safety-science/

Kurzfassung

After the Germanwings flight 4U9525, mental health issues of pilots have been raised as a hazard to flight safety. Pilot homicide-suicide, as a special subtype of pilot incapacitation, can be examined at different levels of commercial aviation. We extended the System Theoretic Process Analysis (STPA), based on the System Theoretic Accident Modelling and Process (STAMP), to pilot behaviour to investigate how these knock-out events may be encountered in the whole system. Several safety actions have been identified to prevent hazardous pilot behaviour caused by medical incapacitation and homicidal-suicidal behaviour at different levels of the system. Pilot incapacitation is already handled very well in practice with respect to the regulations and procedures in current usage. In contrast, the prevention of pilot homicide-suicide is currently managed by aeromedical decisionmaking regulations and pilot support programs. The design of the flight deck compartment door and the balancing of privacy laws and public safety remain trade-offs amid a medical risk

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114951/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The System Theoretic Accident Modelling and Process (STAMP) of Medical Pilot Knock-Out Events: Pilot Incapacitation and Homicide-Suicide
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmid, DanielaDaniela.Schmid (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8304-2967NICHT SPEZIFIZIERT
Vollrath, MarkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stanton, Neville A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Juli 2018
Erschienen in:Safety Science
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:110
DOI:10.1016/j.ssci.2018.07.015
Seitenbereich:Seiten 58-71
Verlag:Elsevier
ISSN:0925-7535
Status:veröffentlicht
Stichwörter:STAMP; Pilot Incapacitation; Accident Modelling; STPA; Suicide; Homicide
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Schmid, Daniela
Hinterlegt am:13 Nov 2018 16:17
Letzte Änderung:02 Nov 2023 10:11

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