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Vertical Wheel Force Control for a Planetary Rover

Kindsmüller, Tobias (2017) Vertical Wheel Force Control for a Planetary Rover. DLR-Interner Bericht. DLR-IB-RM-OP-2017-83. Masterarbeit. Technische Universität München. 70 S.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
7MB

Kurzfassung

The Lightweight Rover Unit (LRU) is a four-wheeled planetary rover for rough terrain exploration. The front and the rear wheels are each mounted on a bogie axis, respectively. These bogies are attached to the body via actuated swivel joints. The aim of this thesis is to employ these actuators to control the vertical wheel force distribution. The control of the vertical wheel forces can be utilized to increase the tip-over stability of the rover and to reduce wheel slippage. In the beginning, a mathematical model of the rover was derived. This model allows an estimation of the wheel forces depending on the system state of the rover. Based on this model, a control law was developed that uses the bogie actuators to distribute the vertical wheel forces in a predefined way. The chosen approach employs a quadratic optimization problem to distribute the wheel forces according to variable optimality measures. The mathematical model contained unknown system parameters which had to be identified for a precise estimation of the wheel forces. These parameters were used in the successful verification of the rover model. The errors between the estimated and the real vertical wheel forces stayed below the tolerable limit. Finally, the proposed controller was successfully validated in experimental tests on the LRU.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/112394/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht, Masterarbeit)
Titel:Vertical Wheel Force Control for a Planetary Rover
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kindsmüller, TobiasTobias.Kindsmueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Mai 2017
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:70
Status:veröffentlicht
Stichwörter:vertical wheel force, rough terrain rover, wheel force distribution, force distribution control
Institution:Technische Universität München
Abteilung:Fakultät für Maschinenwesen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Terrestrische Assistenz-Robotik (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (ab 2013) > Analyse und Regelung komplexer Robotersysteme
Hinterlegt von: Kindsmüller, Tobias
Hinterlegt am:12 Jun 2017 17:35
Letzte Änderung:12 Jun 2017 17:35

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