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Influence of a back-flow flap on the dynamic stall flow topology

Wolf, Christian C. und Gardner, Anthony und Merz, Christoph B. und Opitz, Steffen (2018) Influence of a back-flow flap on the dynamic stall flow topology. CEAS Aeronautical Journal, 9 (39), Seiten 39-51. Springer. doi: 10.1007/s13272-017-0274-z. ISSN 1869-5590.

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3MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-017-0274-z

Kurzfassung

Dynamic stall is a major concern for highly loaded helicopter rotors in fast forward flight. The potential of a backflow flap for dynamic stall reduction is investigated. The flap assembly is mounted on the suction side of a helicopter airfoil undergoing deep-stall pitch oscillations. Wind-tu nnel experiments using high-speed particle image velocimetry were conducted to identify the flow topology and to imiestigate the flap's method of operation. A phaseaveraged proper orthogonal decomposition (POD) is used to identify relevant flow events and to compare test cases with and without flap. The evolution of the la rge-scale dynamic stall vortex in the in itial phases of flow separation is analyzed in detail. The back-flow flap splits the vortex into two smaller vortices and thereby reduces the pitching moment peak. This effect can be described through the eigenmode coefficients of the POD. The study closes with an analysis of different pitching frequencies, which do not affect the flap's method of operation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/111117/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:First online: 13. November 2017; Online ISSN: 1869-5590; Druckversion erschienen: März 2018; Print ISSN: 1869-5582
Titel:Influence of a back-flow flap on the dynamic stall flow topology
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wolf, Christian C.christian.wolf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9052-7548NICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447137131920
Merz, Christoph B.Daimler AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Opitz, Steffensteffen.opitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1257-547X137131923
Datum:2018
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:9
DOI:10.1007/s13272-017-0274-z
Seitenbereich:Seiten 39-51
Verlag:Springer
Name der Reihe:Springer Nature
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter rotor, Wind tunnel, Flow control, Dynamic stall, Experiment
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Multifunktionswerkstoffe
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:17 Nov 2017 11:04
Letzte Änderung:21 Nov 2023 14:29

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