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A hybrid mesh harmonic balance solver for the aeroelastic analysis of turbomachinery

Kersken, Hans-Peter und Ashcroft, Graham und Frey, Christian (2016) A hybrid mesh harmonic balance solver for the aeroelastic analysis of turbomachinery. In: 7th European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering, ECCOMAS Congress 2016. ECCOMAS Congress 2016, 2016-06-05 - 2016-06-10, Crete Island, Geece. doi: 10.7712/100016.2346.740.

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Offizielle URL: https://eccomas2016.org/proceedings/pdf/7406.pdf

Kurzfassung

An implementation of a Harmonic Balance method to simulate time-periodic, non- linear flows in turbomachinery on hybrid grids comprising both structured and unstructured blocks is described. It has been developed with the aim to apply it to aeroelastic analysis prob- lems which require support for deforming meshes. The necessary modifications of an existing implementation of a Harmonic Balance method on structured grids are presented. Especially block boundaries require a separate treatment. For the same spatial discretization order the solver for unstructured grids requires a moderate overhead in computational resources in terms of computation time compared to the structured solver when applied on grids with similar spa- tial resolution. The extended HB solver is applied to a standard turbomachinery aeroelastic test case for inviscid flows including both subsonic and transonic configurations. The computational results obtained are compared with results from a Harmonic Balance solver for structured grids and references from literature.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110935/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A hybrid mesh harmonic balance solver for the aeroelastic analysis of turbomachinery
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kersken, Hans-Peterhans-peter.kersken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4203-6450134615938
Ashcroft, Grahamgraham.ashcroft (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frey, Christianchristian.frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:7th European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering, ECCOMAS Congress 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.7712/100016.2346.740
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Papadrakakis, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Papadopoulos, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stefanou, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plevris, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, Harmonic Balance Method, Unstructured Grid, Flutter, Aeroelasticity, Turbomachinery
Veranstaltungstitel:ECCOMAS Congress 2016
Veranstaltungsort:Crete Island, Geece
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juni 2016
Veranstaltungsende:10 Juni 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Kersken, Dr.rer.nat. Hans-Peter
Hinterlegt am:06 Feb 2017 07:12
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:15

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