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Numerical Simulation of Manoeuvring Aircraft by Aerodynamic and Flight-Mechanic Coupling

Schütte, Andreas und Einarsson, Gunnar und Madrane, A. und Schöning, Britta und Mönnich, Wulf und Krüger, Wolf R. (2003) Numerical Simulation of Manoeuvring Aircraft by Aerodynamic and Flight-Mechanic Coupling. In: NATO RTO-AVT Meeting Proceedings, RTO-MP-089. NATO RTO - Research and Technology Organisation. RTO-AVT Symposium on "Reduction of Military Vehicle Acquisition Time and Cost through Advanced Modelling and Virtual Simulation", 2002-04-22 - 2002-04-25, Paris, France. doi: 10.14339/RTO-MP-089. ISBN 92-837-0027-9.

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Offizielle URL: https://www.sto.nato.int/publications/STO%20Meeting%20Proceedings/RTO-MP-089/MP-089-$$ALL.pdf

Kurzfassung

This paper presents results of simulations performed within the scope of the DLR-Project AeroSUM- “Aerodynamic Simulation of Unsteady Manoeuvres”. The objective of the AeroSUM-Project is to develop a numerical tool to simulate the unsteady aerodynamics of a free flying aircraft, by use of coupled aerodynamic and flight-mechanic computations. To achieve this objective, the unstructured, time accurate CFD flow-solver Tau is coupled with a computational module solving the flight-mechanic equations of motion. By use of an overlapping grid technique (chimera), simulations of a complex configuration with movable control-surfaces is possible. Results of static calculations are presented to show the basic aerodynamics of the vortex dominated flowfield of the delta wing. The static simulation cases also serve as starting solutions for the unsteady simulations. Results of the unsteady manoeuvre simulations are divided into guided motion and freeflight motion. For the guided motion an oscillating motion with a given frequency and amplitude is presented. For the free-flight motion, the following cases are presented: free-to-roll from a non-zero initial roll-angle (without flap deflection), and free-to-roll initiated by flap deflection from an initial rollangle of zero. These calculations demonstrate the functionality of the simulation system. A 65-degree cropped delta wing model, with fuselage and movable trailing edge flaps, is used to gather experimental data. Several forced and free-to-roll experiments around the body fixed axes, both with and without flap deflection, are performed in order to validate the computational results obtained with the simulation tool.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110868/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Simulation of Manoeuvring Aircraft by Aerodynamic and Flight-Mechanic Coupling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schütte, AndreasAndreas.Schuette (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Einarsson, GunnarGunnar.Einarsson (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Madrane, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schöning, BrittaBritta.Schoening (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mönnich, WulfWulf.Moennich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Wolf R.wolf.krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2003
Erschienen in:NATO RTO-AVT Meeting Proceedings, RTO-MP-089
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.14339/RTO-MP-089
Verlag:NATO RTO - Research and Technology Organisation
ISBN:92-837-0027-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:delta wing, vortical flow, maneuver Simulation, CFD, flight mechanics coupling
Veranstaltungstitel:RTO-AVT Symposium on "Reduction of Military Vehicle Acquisition Time and Cost through Advanced Modelling and Virtual Simulation"
Veranstaltungsort:Paris, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 April 2002
Veranstaltungsende:25 April 2002
Veranstalter :NATO RTO - Research and Technologie Organisation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Schütte, Andreas
Hinterlegt am:30 Jan 2017 09:54
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:15

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