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Comparison of optimizer-based and flow solver-based trimming in the context of high-fidelity aerodynamic optimization

Ilic, Caslav und Abu-Zurayk, Mohammad und Keye, Stefan und Merle, Andrei (2016) Comparison of optimizer-based and flow solver-based trimming in the context of high-fidelity aerodynamic optimization. STAB 2016, 2016-11-08 - 2016-11-09, Braunschweig, Germany.

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Kurzfassung

This report compares two approaches for achieving a trimmed state of an aircraft configuration during an aerodynamic optimization. In the optimizer-based approach, balance equations are posed as direct constraints to the optimizer. In the flow solver-based approach, balance equations are satisfied within the flow solver evaluation. These approaches are applied to a flying wing case, where blended trailing edge deflection is used to control the pitching moment. The wing is treated as rigid, and lift and pitching moment balance equations are taken into account for trimming. Tests are performed with varying numbers of shape design parameters and with varying numbers of flight points. It is concluded that the flow solver-based approach performs more robustly, and thus should be preferred in general, even though it may take more time than the optimizer-based approach.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/109588/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Comparison of optimizer-based and flow solver-based trimming in the context of high-fidelity aerodynamic optimization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ilic, Caslavcaslav.ilic (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abu-Zurayk, Mohammadmohammed.abu-zurayk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keye, Stefanstefan.keye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Merle, Andreiandrei.merle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 120-121
Status:veröffentlicht
Stichwörter:optimization, aerodynamic, trimming, adjoint, gradient
Veranstaltungstitel:STAB 2016
Veranstaltungsort:Braunschweig, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 November 2016
Veranstaltungsende:9 November 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Hinterlegt von: Ilic, Caslav
Hinterlegt am:15 Dez 2016 10:47
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:14

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