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Numerical investigations of aerodynamic properties of a propeller blown circulation control system on a high wing aircraft

Keller, Dennis und Rudnik, Ralf (2016) Numerical investigations of aerodynamic properties of a propeller blown circulation control system on a high wing aircraft. CEAS Aeronautical Journal, 7 (3), Seiten 441-454. Springer. doi: 10.1007/s13272-016-0195-2. ISSN 1869-5582.

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2MB

Offizielle URL: http://link.springer.com/article/10.1007/s13272-016-0195-2

Kurzfassung

The contribution gives an overview over a wide range of CFD simulations, which were performed in the course of the German collaborative research center 880 in order to investigate the aerodynamic properties of a complete turboprop powered transport aircraft in landing configuration with a circulation control high-lift system. The main purpose of the contribution is to highlight aerodynamic and flight mechanical aspects of the integration of lift augmentation technologies into the design of a short take-off and landing aircraft concept. In this context, the influence of engine nacelles and thrust on the stall behavior and the following improvements due to the use of a nacelle strake are discussed. Furthermore, static longitudinal and lateral stability as well as the dynamic longitudinal stability are investigated. While circulation control itself has a rather small impact on the stability, the impact of engine thrust in conjunction with circulation control is considerable. Additionally, the one engine inoperative case was simulated. For some flow and engine conditions, the resulting yawing moments are more than twice as high as the actual yawing moments due to asymmetric thrust.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/108084/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Numerical investigations of aerodynamic properties of a propeller blown circulation control system on a high wing aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1471-9433NICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2016
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:7
DOI:10.1007/s13272-016-0195-2
Seitenbereich:Seiten 441-454
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Henke, RolfNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, High-Lift, Circulation Control, CFD
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:22 Nov 2016 14:55
Letzte Änderung:21 Nov 2023 10:33

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