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Experimental aerodynamic assessment and evaluation of an agile highly swept aircraft configuration

Huber, Kerstin Claudie und Schütte, Andreas und Rein, Martin und Löser, Thomas (2016) Experimental aerodynamic assessment and evaluation of an agile highly swept aircraft configuration. CEAS Aeronautical Journal, 8, Seiten 17-29. Springer. doi: 10.1007/s13272-016-0219-y. ISSN 1869-5582.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Offizielle URL: http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs13272-016-0219-y.pdf

Kurzfassung

Extensive experimental and numerical investigations on a highly swept generic unmanned combat aerial vehicle (UCAV) configuration of lambda type with a variable leading edge contour have been conducted. Within these investigations, it was shown that the flow field is dominated by complex vortex systems including vortex-to-vortex and vortex-to-boundary layer interactions. The vortex-dominated flow field has a strong nonlinear influence on the aerodynamic behavior of the configuration. Hence, controllability is demanding and poses a real challenge in the design of these kinds of configurations. Especially, the dimensioning of the control surfaces, for the lateral- and longitudinal stability of tailless configurations of low aspect ratio and high leading-edge sweep, poses a challenging task which is not yet solved. To understand the problem of lacking lateral- and longitudinal stability for these kinds of configurations, experiments in the subsonic and transonic flow regime have been conducted for the Stability and Control Configuration (SACCON), which has a leading edge sweep of 53°, to assess the control surface effectiveness of conventional trailing-edge control devices. The present study reviews the experimental investigations conducted with the highly swept generic UCAV configuration SACCON.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107267/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental aerodynamic assessment and evaluation of an agile highly swept aircraft configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Huber, Kerstin ClaudieKerstin.Huber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schütte, AndreasAndreas.Schuette (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rein, Martinmartin.rein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2670-2815NICHT SPEZIFIZIERT
Löser, Thomasthomas.loeser (at) dnw.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Oktober 2016
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:8
DOI:10.1007/s13272-016-0219-y
Seitenbereich:Seiten 17-29
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSpringerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:UCAV, Vortex, CFD, Experiment, Trailing-edge control surfaces
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
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Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Deutsch-Niederländische Windkanäle
Hinterlegt von: Schütte, Andreas
Hinterlegt am:02 Nov 2016 14:06
Letzte Änderung:05 Nov 2020 14:47

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