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Adjoint-based error estimation and mesh refinement in an adjoint-based airfoil shape optimization of a transonic benchmark problem

Li, Ding und Hartmann, Ralf (2016) Adjoint-based error estimation and mesh refinement in an adjoint-based airfoil shape optimization of a transonic benchmark problem. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 132. Springer International Publishing AG. Seiten 537-546. doi: 10.1007/978-3-319-27279-5_47. ISBN 978-3-319-27279-8. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-27279-5_47

Kurzfassung

In this article, we apply a new airfoil shape optimization algorithm based on adaptive higher order Discontinuous Galerkin methods with discretization error control to a 2D benchmark problem of the AIAA Design Optimization Discussion Group. Each flow solution in the optimization process is computed on a sequence of goal-oriented h- or hp-refined meshes until the estimation of the discretization error in a given target quantity (like the drag coefficient) is below a prescribed error tolerance. Furthermore, the optimization is driven by the Sequential Quadratic Programming (SQP) algorithm and the corresponding gradient of the objective function is evaluated via the adjoint approach. Finally, the effect of the discretization error on the quality of the optimized airfoil shapes is investigated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107183/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Adjoint-based error estimation and mesh refinement in an adjoint-based airfoil shape optimization of a transonic benchmark problem
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Li, DingDing.Li (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hartmann, RalfRalf.Hartmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0403-1221NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:132
DOI:10.1007/978-3-319-27279-5_47
Seitenbereich:Seiten 537-546
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUniversität Stuttgart, IAGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Breitsamter, ChristianTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing AG
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-27279-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Discontinuous Galerkin methods, optimization, error estimation, adaptive mesh refinement, hp-refinement, adjoint approach
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Hinterlegt von: Hartmann, Dr.rer.nat. Ralf
Hinterlegt am:28 Okt 2016 08:32
Letzte Änderung:28 Okt 2016 08:32

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