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Stability and Control Investigations of Generic 53 Degree Swept Wing with Control Surfaces

Schütte, Andreas und Huber, Kerstin Claudie und Frink, Neal T. und Boelens, Okko J. (2016) Stability and Control Investigations of Generic 53 Degree Swept Wing with Control Surfaces. Journal of Aircraft, 55 (2), Seiten 502-533. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C033700. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.C033700

Kurzfassung

A contribution for the assessment of the static and dynamic aerodynamic behavior of a generic unmanned combat air vehicle configuration with control devices using computational fluid dynamics methods is given. For the study, various computational approaches have been used to predict stability and control parameters for aircraft undergoing nonlinear flight conditions. For the computational fluid dynamics simulations, three different computational fluid dynamics solvers are used: the unstructured grid-based solvers DLR TAU code and USM3D from NASA, as well as the structured grid-based National Aerospace Laboratory/NLR solver ENSOLV. The numerical methods are verified by experimental wind-tunnel data. The correlations with experimental data are made for static longitudinal/lateral sweeps and at varying frequencies of prescribed roll/pitch/yaw sinusoidal motions for the vehicle operating with and without control surface deflections. Furthermore, the investigations should support the understanding of the flow physics around the trailing-edge control devices of highly swept configurations with a vortex-dominated flowfield. Design requirements should be drawn by analyzing the interaction between the vortical flow and the control devices. The present work is part of the North Atlantic Treaty Organization’s Science and Technology Organization/ Applied Vehicle Technology Task Group AVT-201 on stability and control prediction methods´.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/105801/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Stability and Control Investigations of Generic 53 Degree Swept Wing with Control Surfaces
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schütte, AndreasAndreas.Schuette (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Huber, Kerstin Claudiekerstin.huber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frink, Neal T.Neal.T.Frink (at) nasa.govNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boelens, Okko J.Okko.Boelens (at) nlr.nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 März 2016
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:55
DOI:10.2514/1.C033700
Seitenbereich:Seiten 502-533
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:UCAV, vortical flow, control devices, NATO STO AVT, NLR, NASA, TAU-Code, Ensolv, USM3D
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Deutsch-Niederländische Windkanäle
Hinterlegt von: Schütte, Andreas
Hinterlegt am:22 Aug 2016 11:27
Letzte Änderung:03 Nov 2023 08:00

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