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Numerical Investigation of Unsteady Tangential Blowing at the Rudder of a Vertical Tailplane Airfoil

Kröhnert, Anna (2016) Numerical Investigation of Unsteady Tangential Blowing at the Rudder of a Vertical Tailplane Airfoil. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 132. Springer Verlag. Seiten 39-49. doi: 10.1007/978-3-319-27279-5_4. ISBN 978-3-319-27278-8. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: http://www.springer.com/de/book/9783319272788

Kurzfassung

A numerical 2D investigation of a vertical tailplane airfoil using active flow control with tangential blowing over the rudder shoulder is conducted. The aim of the flow control application is to increase the maximum lift or side force, which can be created by the vertical tailplane, at critical flight conditions like the one-engine-inoperative failure case. In this case the rudder is highly deflected, leading to a large seperation on the rudder without blowing. With constant tangential blowing at the rudder shoulder it was shown that fully attached flow can be achieved. To increase the efficiency, pulsed blowing is applied in the present study, leading to a similar increase in the lift coefficient at a reduced actuation mass flow rate requirement. Parameters like the blowing momentum coefficient and the dimensionless frequency are varied and the results are compared to those of the flow calculations with constant blowing. It is observed that pulsed blowing with a small momentum coefficient leads to a strong increase in the lift coefficient compared to constant blowing. The resulting lift increment depends on the dimensionless frequency selected.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/105569/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Numerical Investigation of Unsteady Tangential Blowing at the Rudder of a Vertical Tailplane Airfoil
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kröhnert, Annaanna.kroehnert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:132
DOI:10.1007/978-3-319-27279-5_4
Seitenbereich:Seiten 39-49
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Breitsamter, ChristianTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-27278-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vertical Tailplane, Active Flow Control, AFC, tangential blowing, CFD, RANS, TAU
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Seyfried, Beate
Hinterlegt am:10 Aug 2016 11:53
Letzte Änderung:10 Aug 2016 11:53

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