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Distributed Multidisciplinary Optimization of a Turbine Blade Regarding Performance, Reliability and Castability

Buske, Clemens und Krumme, Alexander und Schmidt, Thomas und Dresbach, Christian und Zur, Sascha Andre und Tiefers, Rüdiger (2016) Distributed Multidisciplinary Optimization of a Turbine Blade Regarding Performance, Reliability and Castability. ASME Turbo Expo 2016, 2016-06-13 - 2016-06-17, Seoul, South Korea. doi: 10.1115/GT2016-56079. ISBN 978-0-7918-4971-2.

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Offizielle URL: http://proceedings.asmedigitalcollection.asme.org/proceeding.aspx?articleid=2554815

Kurzfassung

Modern aero-engine blades are optimized for high perfor- mance and long service life, but manufacturing requirements are not considered adequately during the design process. Thus, time- consuming, iterative re-designs become necessary until a pro- ducible component evolves. The multidisciplinary design opti- mization method presented in this paper addresses not only the aerodynamic efficiency and structural reliability of a new turbine blade, but also ensures the castability of the design and thereby accelerates the entire design process and reduces the time-to- production. Because real casting process simulations are very time-intensive, they were substituted by checks of experimentally and numerically validated geometrical constraints. Different engineering tools were assembled in a joint process chain using an integration framework, which manages and distributes the calculations and hence the workload in a shared network. Based on a preliminary design of a new turbine section, the selected initial low pressure turbine blade was neither castable nor reliable. The multidisciplinary optimization achieved a blade design that satisfies the requirements for a successful casting process, has a low failure probability and, although not as high as from a pure aerodynamic optimization, exhibits an efficiency improvement.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104867/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Distributed Multidisciplinary Optimization of a Turbine Blade Regarding Performance, Reliability and Castability
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Buske, ClemensClemens.Buske (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4157-7415NICHT SPEZIFIZIERT
Krumme, AlexanderAlexander.Krumme (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, ThomasThomas.Schmidt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dresbach, ChristianChristian.Dresbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zur, Sascha AndreSascha.Zur (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tiefers, RüdigerACCESS e.V., AachenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2C
DOI:10.1115/GT2016-56079
Seitenbereich:V02CT45A002
ISBN:978-0-7918-4971-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:MDO, CFD, FEA, Turbine, Castability, High Fidelity
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2016
Veranstaltungsort:Seoul, South Korea
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 Juni 2016
Veranstaltungsende:17 Juni 2016
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt), L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen , Köln-Porz , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Turbine
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Bauteilgestaltung und Fertigungstechnologien
Institut für Werkstoff-Forschung > Metallische Strukturen und hybride Werkstoffsysteme
Institut für Simulations- und Softwaretechnik > Verteilte Systeme und Komponentensoftware
Hinterlegt von: Grunwitz, Dr.-Ing. Clemens
Hinterlegt am:18 Okt 2016 12:44
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:10

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