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Development and Test of Oxide/Oxide CMC Combustor Liner Demonstrators for Aero Engines

Behrendt, Thomas und Hackemann, Stefan und Mechnich, Peter und Shi, Yuan und Hönig, Sandrine und Hofmann, Severin und Koch, Dietmar (2016) Development and Test of Oxide/Oxide CMC Combustor Liner Demonstrators for Aero Engines. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo, Seiten 1-12. ASME. ASME Turbo Expo, 2016-06-13 - 2016-06-17, Seoul, Südkorea. doi: 10.1115/GT2016-57323.

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Kurzfassung

Ceramic matrix composites (CMC) offer the potential of increased service temperatures and are thus an interesting alternative to conventional combustor alloys. Tubular combustor liner demonstrators made of an oxide/oxide CMC were developed for a lean combustor in a future aero-engine in the medium thrust range and tested at engine conditions. During the design various aspects like protective coating, thermo-mechanical design, development of a failure model for the CMC as well as design and test of an attachment system were taken into account. The tests of the two liners were conducted at conditions up to 80% take-off. A new protective coating was tested successfully with a coating thickness of up to t=1 mm. Different inspection criteria were derived in order to detect crack initiation at an early stage for a validation of the failure model. With the help of detailed pre- and post-test computer tomography scans to account for the micro structure of the CMC the findings of the failure model were in reasonable agreement with the test results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104807/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Development and Test of Oxide/Oxide CMC Combustor Liner Demonstrators for Aero Engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Behrendt, ThomasThomas.Behrendt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4154-3277NICHT SPEZIFIZIERT
Hackemann, StefanStefan.Hackemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mechnich, PeterPeter.Mechnich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4689-8197NICHT SPEZIFIZIERT
Shi, Yuanyuan.shi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4210-9069NICHT SPEZIFIZIERT
Hönig, Sandrinesandrine.hoenig (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hofmann, SeverinSeverin.Hofmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koch, DietmarDietmar.Koch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4504-8721NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Juni 2016
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2016-57323
Seitenbereich:Seiten 1-12
Verlag:ASME
Name der Reihe:Proceedings of Turbo Expo
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Ceramic matrix composites, protective coating, combustor liner design, attachment system, combustor testing, computer tomography, failure model
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo
Veranstaltungsort:Seoul, Südkorea
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 Juni 2016
Veranstaltungsende:17 Juni 2016
Veranstalter :ASME IGTI
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Keramische Verbundstrukturen
Institut für Werkstoff-Forschung > Struktur- und Funktionskeramik
Institut für Werkstoff-Forschung > Experimentelle und numerische Methoden
Hinterlegt von: Behrendt, Dr.-Ing. Thomas
Hinterlegt am:12 Jul 2016 12:40
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:10

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