elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The Potential of Hybrid Energy Storage Systems for Railway Vehicle Applications

Kaimer, Stefan und Sigle, Sebastian (2016) The Potential of Hybrid Energy Storage Systems for Railway Vehicle Applications. In: Proceedings of the Third International Conference on Railway Technology, 110. Civil-Comp Press. Proceedings of the Third International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance, 2016-04-05 - 2016-04-08, Cagliari, Italien. doi: 10.4203/ccp.110.190. ISBN 978-1-905088-65-2. ISSN 1759-3433.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
811kB

Kurzfassung

This paper evaluates the potential of hybrid energy storage systems (HESS) for heavy railways. A HESS describes the combination of at least two different types of energy storage with diverging characteristics in an integrated energy storage system. Thus, several advantages (e.g. compact design, longer lifetime and higher efficiency) can be achieved, compared to single type energy storage. In the first part of the paper, the demand for electrical energy storage systems in railway applications is highlighted and the general characteristics of hybrid energy storage systems are discussed. Then the potential of a HESS is analysed, using the Next Generation Train feeder train concept “NGT LINK” as an application example. Finally, the boundary conditions for a reasonable usage of a HESS are derived, considering different load profiles.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104431/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The Potential of Hybrid Energy Storage Systems for Railway Vehicle Applications
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaimer, Stefanstefan.kaimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sigle, SebastianSebastian.Sigle (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1533-2043NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 April 2016
Erschienen in:Proceedings of the Third International Conference on Railway Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:110
DOI:10.4203/ccp.110.190
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pombo, JoaoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Civil-Comp Press
ISSN:1759-3433
ISBN:978-1-905088-65-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hybrid energy storage system, hybridization, alternative Propulsion system, energy efficiency, HESS, NGT LINK
Veranstaltungstitel:Proceedings of the Third International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
Veranstaltungsort:Cagliari, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 April 2016
Veranstaltungsende:8 April 2016
Veranstalter :Civil-Comp Press
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeug-Energiekonzepte
Hinterlegt von: Kaimer, Stefan
Hinterlegt am:12 Jul 2016 14:00
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.