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DLR Project Digital-X: towards virtual aircraft design and flight testing based on high-fidelity methods

Kroll, Norbert und Abu-Zurayk, Mohammad und Dimitrov, Diliana und Franz, Thomas und Führer, Tanja und Gerhold, Thomas und Görtz, Stefan und Heinrich, Ralf und Ilic, Caslav und Jepsen, Jonas und Jägersküpper, Jens und Kruse, Martin und Krumbein, Andreas und Langer, Stefan und Liu, Dishi und Liepelt, René und Reimer, Lars und Ritter, Markus und Schwöppe, Axel und Scherer, Julian und Spiering, Frank und Thormann, Reik und Togiti, Vamshi und Vollmer, Daniel und Wendisch, Jan-Hendrik (2016) DLR Project Digital-X: towards virtual aircraft design and flight testing based on high-fidelity methods. CEAS Aeronautical Journal, 7 (1), Seiten 3-27. Springer. doi: 10.1007/s13272-015-0179-7. ISSN 1869-5582.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://link.springer.com/journal/13272

Kurzfassung

Numerical simulation is already an important cornerstone for aircraft design, although the application of highly accurate methods is mainly limited to the design point. To meet future technical, economic and social challenges in aviation, it is essential to simulate a real aircraft at an early stage, including all multidisciplinary interactions covering the entire flight envelope, and to have the ability to provide data with guaranteed accuracy required for development and certification. However, despite the considerable progress made there are still significant obstacles to be overcome in the development of numerical methods, physical modeling, and the integration of different aircraft disciplines for multidisciplinary analysis and optimization of realistic aircraft configurations. At DLR, these challenges are being addressed in the framework of the multicisciplinary project Digital-X (4/2012 - 12/2015). This paper provides an overview of the project objectives and presents first results on enhanced disciplinary methods in aerodynamics and stuctural analysis, the development of efficient reduced order methods for load analysis, the development of a multidisciplinary optimization process based on a multi-level/variable-fidelity approach, as well as the development and application of multidisciplinary methods for the analysis of maneuver loads.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/103545/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:DLR Project Digital-X: towards virtual aircraft design and flight testing based on high-fidelity methods
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kroll, NorbertNorbert.Kroll (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abu-Zurayk, Mohammadmohammad.abu-zurayk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dimitrov, Dilianadiliana.dimitrov (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5591-2459NICHT SPEZIFIZIERT
Franz, ThomasThomas.Franz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Führer, Tanjatanja.fuehrer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerhold, ThomasThomas.Gerhold (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Görtz, Stefanstefan.görtz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinrich, Ralfralf.heinrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ilic, Caslavcaslav.ilic (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jepsen, Jonasjonas.jepsen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jägersküpper, Jensjens.jaegerskuepper (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kruse, Martinmartin.kruse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krumbein, Andreasandreas.krumbein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2772-7328133720611
Langer, Stefanstefan.langer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Liu, Dishidishi.liu (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Liepelt, Renérene.liepelt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reimer, Larslars.reimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ritter, Markusmarkus.ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Schwöppe, Axelaxel.schwoeppe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scherer, JulianJulian.Scherer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8054-4686NICHT SPEZIFIZIERT
Spiering, Frankfrank.spiering (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thormann, Reikreik.thormann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Togiti, Vamshivamshi.togiti (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vollmer, Danieldaniel.vollmer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wendisch, Jan-HendrikJan-Hendrik.Wendisch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:7
DOI:10.1007/s13272-015-0179-7
Seitenbereich:Seiten 3-27
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Virtual aircraft, high-fidelity methods, multidisciplinary optimization
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen , Hamburg , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulationen
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Strukturmechanik
Lufttransportsysteme > Integrierter Luftfahrzeugentwurf
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Seyfried, Beate
Hinterlegt am:21 Mär 2016 08:34
Letzte Änderung:21 Nov 2023 10:30

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