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A critical path modelling GOMS approach for decomposing lane changes on a two-lane highway

Käthner, David und Andreé, Alina und Drewitz, Uwe und Ihme, Klas (2015) A critical path modelling GOMS approach for decomposing lane changes on a two-lane highway. Europe Chapter Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting 2015, 14.-16. Okt. 2016, Groningen, Niederlande.

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Kurzfassung

Driving is a complex task requiring processing on psychomotor, perceptual and cognitive level. An intimate understanding of the occurrence and timing of the processing steps is necessary when modelling driver behaviour and intent in cognitive architectures (e.g., ACT-R, Anderson et al., 2004). However, until now, little research on the decomposition of the driving task into the involved operations has been conducted. The approach of Critical Path Modelling Goals Operators Methods Selection rules (CPM-GOMS, John & Kieras, 1996) provides a framework for describing motor, perceptual and cognitive operators of a task on a granular time level. Thus, we employed CPM-GOMS in order to analyse lane change manoeuvres accomplished on a two-lane highway in real traffic. Here, we present the decomposition of three different types of lane changes (merging to the highway, change from right to left lane, and back) based on video observation of driver and environment as well as driving data analysis of three participants driving on the German autobahn A39. The resulting model forms the basis for understanding the aspects of vehicle operations and serves the creation of cognitive models. Acknowledgement: This work was supported by the project HoliDes funded by the ARTEMIS Joint Undertaking Grant agreement no.: 332933.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/101093/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:A critical path modelling GOMS approach for decomposing lane changes on a two-lane highway
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Käthner, Daviddavid.kaethner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Andreé, AlinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Drewitz, UweDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ihme, KlasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Cognitive Modeling, Driver Modeling, GOMS, Task Analysis, Cognition, Driving Behavior
Veranstaltungstitel:Europe Chapter Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting 2015
Veranstaltungsort:Groningen, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:14.-16. Okt. 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Human Factors
Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive
Hinterlegt von: Ihme, Klas
Hinterlegt am:16 Dez 2015 10:22
Letzte Änderung:10 Mai 2016 23:39

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