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Measurement and Prediction of Emissions of Aerosols and Gaseous Precursors from Gas Turbine Engines (PartEmis): An Overview

Wilson, C.W. und Petzold, A. und Nyeki, S. und Schumann, U. und Zellner, R. (2004) Measurement and Prediction of Emissions of Aerosols and Gaseous Precursors from Gas Turbine Engines (PartEmis): An Overview. Aerospace and Science Technology, 8, Seiten 131-143. doi: 10.1016/j.ast.2003.10.006.

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Offizielle URL: http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/600735/description#description

Kurzfassung

An overview of the goals and achievements of the European PartEmis project (Measurement and prediction of emissions of aerosols and gaseous precursors from gas turbine engines) is discussed in this paper. PartEmis is focussed on the characterisation and quantification of exhaust emissions from a gas turbine engine. The engine was composed of a combustor and a unit to simulate a 3-shaft turbine section (so-called Hot End Simulator; HES). A comprehensive suite of aerosol, gas and chemi-ion measurements were conducted under different, (i) combustor and HES operating conditions, (ii) fuel sulphur and APA101 fuel additive concentrations. Aspects of volatile particle formation, growth factors of carbonaceous particles and sulphur (IV)/sulphur (VI) formation have been modelled using one- and multidimensional representations of the HES and nearfield plume, respectively. The combustor chosen in PartEmis behaves like a typical aircraft engine combustor with respect to thermodynamic data as well as to gas and particulate emissions, which suggests that the PartEmis database may be applicable to contemporary aircraft engines.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/10078/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:LIDO-Berichtsjahr=2004,
Titel:Measurement and Prediction of Emissions of Aerosols and Gaseous Precursors from Gas Turbine Engines (PartEmis): An Overview
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wilson, C.W.Centre for Aerospace Technology, Farnborough/Hamps, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Petzold, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nyeki, S.Paul Scherrer Institute, Villigen, CHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zellner, R.Univ. of Duisburg-Essen, EssenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2004
Erschienen in:Aerospace and Science Technology
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:8
DOI:10.1016/j.ast.2003.10.006
Seitenbereich:Seiten 131-143
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft engine, Aerosols, PartEmis; Gas turbine; Test-rig; Emissions; Turbine modelling; Plume modelling
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:23 Jan 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:14

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