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Wind Tunnel Experiments with Active Flow Control for an Outer Wing Model

Ciobaca, Vlad und Wild, Jochen und Bauer, Matthias und Grund, Thomas und Hühne, Philipp und Scholz, Peter und Stefes, Bruno (2015) Wind Tunnel Experiments with Active Flow Control for an Outer Wing Model. 33rd AIAA Applied Aerodynamics Conference, 22.-26. Jun. 2015, Dallas, TX, USA. doi: 10.2514/6.2015-2728.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/6.2015-2728

Kurzfassung

This contribution discusses the implementation of fluidic slit-actuators as well as fluidic vortex generators on a three dimensional model of the outer wing of a long-range transport aircraft at take-off, by low speed wind tunnel experiments in the large test facility of DNW-NWB. The leading-edge high-lift unprotected wing extension, including a wingtip device, designed for high performance at cruise flight, is subject to local flow separation at high angles of attack and low speed flight conditions. Active flow control (AFC) applied at the outer wing can prevent the formation of large turbulent flow separation and increase the aircraft lift to drag ratio (L/D), decrease the drag (D), and increase the angle of attack (AoA) for maximum lift (CLmax). The recently performed experiments show the improvement in the aerodynamic coefficients by the local AFC applications. The drag coefficient decreases of up to 40% at fixed large AoA, while the maximum AoA is proved to increase in the order of 2°. The results suggest a successful implementation on a transport aircraft and with an acceptable blowing momentum coefficient.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100049/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:in Rahmen von LuFo IV MOVE.ON (Luftfahrtforschungsprogramm IV, “MOVable dEsign and Optimisation of performance and low Noise”)
Titel:Wind Tunnel Experiments with Active Flow Control for an Outer Wing Model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ciobaca, Vladvlad.ciobaca (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, Jochenjochen.wild (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bauer, MatthiasTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grund, ThomasTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hühne, PhilippTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scholz, PeterTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stefes, BrunoAirbusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2015-2728
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active Flow Control, Wind Tunnel Testing, Fluidic Actuators, High-Lift, Transport Aircraft, Wingtip
Veranstaltungstitel:33rd AIAA Applied Aerodynamics Conference
Veranstaltungsort:Dallas, TX, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:22.-26. Jun. 2015
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Ciobaca, Vlad
Hinterlegt am:07 Dez 2015 15:23
Letzte Änderung:07 Dez 2015 15:23

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