elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Imprint | Privacy Policy | Contact | Deutsch
Fontsize: [-] Text [+]

PeriLight - effektive Blicklenkung am Bahnübergang

Grippenkoven, Jan and Thomas, Birte and Lemmer, Karsten (2015) PeriLight - effektive Blicklenkung am Bahnübergang. EI - Der Eisenbahningenieur. Tetzlaff Verlag. ISSN 0013-2810. (In Press)

Full text not available from this repository.

Abstract

Internationale Bahnübergangsstatistiken zeigen, dass die Mehrzahl der Bahnübergangsunfälle durch menschliche Fehler auf Seiten der Straßenverkehrsteilnehmer verursacht wird. Zumeist werden Aufmerksamkeitsdefizite als Ursache angegeben. Ein mangelhaftes visuelles Suchverhalten von Autofahrern in den peripheren Regionen, gerade an nichttechnisch gesicherten Bahnübergängen, konnte in mehreren Studien nachgewiesen werden. In diesem Artikel werden das System PeriLight sowie eine Evaluationsstudie des Systems vorgestellt. PeriLight besteht aus zwei stroboskopartigen LED-Blitzleuchten, die in der Peripherie des Bahnübergangs links und rechts positioniert sind. Die pulsierenden Lichtreize des Systems werden durch den Autofahrer beim herannahen an den Bahnübergang mit Hilfe eines straßenseitigen Sensors ausgelöst. Die Lichtreize ziehen die Aufmerksamkeit des Fahrers in die peripheren Regionen des Bahnübergangs und erhöhen damit auch die Detektionswahrscheinlichkeit eines herannahenden Zuges. International level crossing statistics reveal that the majority of level crossing accidents are caused by errors of road users. Most often attentional deficits are quoted as the main cause. Several studies show that drivers display a deficient visual search of the peripheral regions at level crossings, especially at passive level crossings. In this article, the system PeriLight is presented, as well as results of an empirical evaluation of the system. PeriLight consists of two strobe-LED flash lights, which are positioned in the periphery of the level crossing to the left and right. The pulsating lights of the system are triggered by a road-side sensor when the road user approaches the level crossing. The light stimuli draw the driver's attention to the peripheral regions of the level crossing in order to increase the probability of the detection of an approaching train.

Item URL in elib:https://elib.dlr.de/100040/
Document Type:Article
Title:PeriLight - effektive Blicklenkung am Bahnübergang
Authors:
AuthorsInstitution or Email of AuthorsAuthor's ORCID iDORCID Put Code
Grippenkoven, JanGerman Aerospace Center, Institute of Transportation SystemsUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Thomas, BirteUNSPECIFIEDhttps://orcid.org/0000-0002-1957-5029UNSPECIFIED
Lemmer, KarstenUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Date:2015
Journal or Publication Title:EI - Der Eisenbahningenieur
Refereed publication:Yes
Open Access:No
Gold Open Access:No
In SCOPUS:No
In ISI Web of Science:No
Publisher:Tetzlaff Verlag
ISSN:0013-2810
Status:In Press
Keywords:PeriLight, Bahnübergang, Blicklenkung, visuelle Wahrnehmung, Fahrversuch
HGF - Research field:Aeronautics, Space and Transport
HGF - Program:Transport
HGF - Program Themes:Terrestrial Vehicles (old)
DLR - Research area:Transport
DLR - Program:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Research theme (Project):V - Next Generation Train III (old)
Location: Braunschweig
Institutes and Institutions:Institute of Transportation Systems > Human Factors
Deposited By: Grippenkoven, Jan Daniel
Deposited On:30 Nov 2015 09:27
Last Modified:28 Mar 2023 23:44

Repository Staff Only: item control page

Browse
Search
Help & Contact
Information
electronic library is running on EPrints 3.3.12
Website and database design: Copyright © German Aerospace Center (DLR). All rights reserved.