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Aero-Elastic Multipoint Optimization Using the Coupled Adjoint Approach

Abu-Zurayk, Mohammad und Brezillon, Joel (2014) Aero-Elastic Multipoint Optimization Using the Coupled Adjoint Approach. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 124. Springer Verlag. Seiten 45-52. ISBN 978-3-319-03157-6. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

In the aircraft design process, several flight conditions that cover the flight envelop have to be considered, where the wing's structure behaves differently at these different flight conditions. Considering the structural behavior during the design optimization is computationally expensive, therefore an efficient approach is required when optimizing aero-structural systems. The coupled adjoint approach which is efficiently employed in gradient-based optimizations was previously developed at DLR and successfully applied for optimizing coupled aero-structural systems with high-fidelity flow and structure solvers. This new study employs the coupled adjoint approach to perform a proof-of-concept multipoint aero-elastic optimization. The optimized design is then compared to another design resulting from a single point optimization and proved to have a better overall performance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91160/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Aero-Elastic Multipoint Optimization Using the Coupled Adjoint Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Abu-Zurayk, MohammadMohammad.Abu-Zurayk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brezillon, JoelJoel.Brezillon (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:124
Seitenbereich:Seiten 45-52
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, UlrichUniverstität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-03157-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wing's aero-elasticity, gradient-based optimization, multipoint optimization, viscous flow, coupled adjoint
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Seyfried, Beate
Hinterlegt am:20 Okt 2014 11:50
Letzte Änderung:27 Feb 2015 10:24

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