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Wake vortex alleviation by differential and oscillating flap settings: A numerical and experimental study

Voß, Guido und Konrath, Robert und von Carmer, Carl und Krueckeberg, Claus-Peter und Meyer, Henning (2008) Wake vortex alleviation by differential and oscillating flap settings: A numerical and experimental study. DLR-Forschungsbericht. DLR-FB-2008-15, 26 S.

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Kurzfassung

In this article the results of numerical simulations and experimental investigations on wake vortex alleviation using Differential Flap Setting (DFS) and Oscillating Flap Setting (OFS) by means of a principle model with rectangular wing as a vortex generator are presented. The numerical investigations was made using Euler computations with the DLR flow solver TAU, the experiment was performed in a water towing tank at DLR Goettingen. The comparison of different configurations according to flap setting, trigger frequency and influence of Horizontal Tail Plane (HTP) vortex is conducted in this paper. Both the numerical and experimental investigations show that it is possible to influence the wake vortex development using configurative applicatins on aircraft wings.

Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Forschungsbericht)
Titel:Wake vortex alleviation by differential and oscillating flap settings: A numerical and experimental study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Voß, GuidoNICHT SPEZIFIZIERT
Konrath, RobertNICHT SPEZIFIZIERT
von Carmer, CarlNICHT SPEZIFIZIERT
Krueckeberg, Claus-PeterNICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, HenningNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Referierte Publikation:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenanzahl:26
ISSN:1434-8454
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Differential Flap Setting, Oscillating Flap Setting, Wake vortex F13 model
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Konfigurativer Entwurf
Hinterlegt von: Guido Voß
Hinterlegt am:15 Jan 2009
Letzte Änderung:27 Apr 2009 15:42

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