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Simplified Hazard Areas for Wake Vortex Encounter Avoidance

Schwarz, Carsten Walter und Hahn, Klaus-Uwe (2005) Simplified Hazard Areas for Wake Vortex Encounter Avoidance. In: 2005 AIAA Atmospheric Flight Mechanics Conference and Exhibit Proceedings. AIAA 2005 Guidance, Navigation and Control Conference and Exhibit, 2005-08-15 - 2005-08-18, San Francisco, CA (USA).

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Kurzfassung

Simplified hazard areas (SHA) can help to master the wake vortex problem. Avoiding these zones allows safe and undisturbed flight operations. The definition of the hazard areas is based on the nominal required roll control power. The limit for this value must be chosen carefully to ensure that outside the hazard area all wake vortex effects are noncritical. In order to identify such a limit offline simulations, full flight simulator studies and in-flight simulations were conducted. The hazard area dimensions for a specific roll control limit are derived with the "Simplified Hazard Area Prediction" method (SHAPe). Parameterization of the input parameters makes this method universally applicable to different aircraft types. SHAPe represents a fundamental element of the wake vortex prediction and observation sys-tem within the interdisciplinary DLR project Wirbelschleppe II, for the generation of safe dynamic wake vortex separations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/48874/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2005-5903
Titel:Simplified Hazard Areas for Wake Vortex Encounter Avoidance
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwarz, Carsten WalterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hahn, Klaus-UweNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2005
Erschienen in:2005 AIAA Atmospheric Flight Mechanics Conference and Exhibit Proceedings
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, wake vortex encounter, simplified hazard area, simplified hazard area prediction, hazard criteria, Wirbelschleppe; Wirbelschleppeneinflug; Vereinfachter Gefährdungsraum; Vereinfachte Gefährdungsraumvorhersage; Gefährdungskriterien
Veranstaltungstitel:AIAA 2005 Guidance, Navigation and Control Conference and Exhibit
Veranstaltungsort:San Francisco, CA (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:15 August 2005
Veranstaltungsende:18 August 2005
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugzeuge
Hinterlegt von: Schwarz, Carsten Walter
Hinterlegt am:12 Jul 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:11

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