elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Advances in Numerical Ditching Simulation of Flexible Aircraft Models

Siemann, Martin und Schwinn, Dominik und Scherer, Julian und Kohlgrüber, Dieter (2015) Advances in Numerical Ditching Simulation of Flexible Aircraft Models. In: Proceedings of ASIDIC2015. 2nd Aerospace Structural Impact Dynamics International Conference, 17. - 19. Nov. 2015, Sevilla, Spanien.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This paper deals with explicit numerical simulation of fixed-wing aircraft ditching using a coupled approach of Smoothed Particle Hydrodynamics and Finite Elements. Particular focus is put on recent advances toward simulation of flexible full aircraft models, which comprises significant challenges with respect to the numerical efficiency as well as the model complexity. First, the pursued numerical ap- proach is briefly presented. In order to deal with aforementioned challenges, an automated modular tool, which generates numerical models and launches ditching simulations, is presented. The paper provides a brief explanation of state-of-the-art aircraft as well as fluid modeling techniques used and furthermore presents an integrated model that computes aerodynamic loads during the simulation. The developed tool is used to conduct various numerical studies. First, the improved efficiency of such simulations over the state of the art is shown. Next, results of parameter studies are presented, demon- strating the effects of impact conditions on the aircraft motion. Finally, the structural deformation experienced during ditching of a detailed finite element aircraft model is analyzed and its effects on the aircraft motion are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/99890/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Advances in Numerical Ditching Simulation of Flexible Aircraft Models
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Siemann, MartinDLR BT-SINNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwinn, Dominikdominik.schwinn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2341-9632NICHT SPEZIFIZIERT
Scherer, JulianJulian.Scherer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8054-4686NICHT SPEZIFIZIERT
Kohlgrüber, DieterDieter.Kohlgrueber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6626-0927NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 November 2015
Erschienen in:Proceedings of ASIDIC2015
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft ditching; Explicit numerical simulation; Fluid-structure interaction; Process chain; SPH-FE approach; Structural flexibility
Veranstaltungstitel:2nd Aerospace Structural Impact Dynamics International Conference
Veranstaltungsort:Sevilla, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:17. - 19. Nov. 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Siemann, Dr. Martin
Hinterlegt am:14 Jan 2016 09:09
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:25

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.