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Identification of a nonlinear Full-Vehicle Model for semi-active Damper Controller Synthesis

Fleps-Dezasse, Michael und Tobolar, Jakub (2016) Identification of a nonlinear Full-Vehicle Model for semi-active Damper Controller Synthesis. In: Proceedings of the 24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics (IAVSD 2015), 1, Seiten 711-720. CRC Press 2016. 24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics, 2015-08-17 - 2015-08-21, Graz, Austria. doi: 10.1201/b21185-76. ISBN 978-1-138-02885-2.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
862kB

Offizielle URL: https://www.crcpress.com/The-Dynamics-of-Vehicles-on-Roads-and-Tracks-Proceedings-of-the-24th-Symposium/Rosenberger-Plochl-Six-Edelmann/p/book/9781138028852

Kurzfassung

The focus of this paper is the identification of a nonlinear full vehicle model. The identification task is realized as a weighted nonlinear least squares optimization problem, which minimizes the 2-norm of the errors between the power spectral density (PSD) of the measured sensor signals and that of the simulated sensor signals. Subsequently the parameterized vehicle model is reduced to a quarter vehicle model. This model is then utilized during the synthesis of an LPV controller employing semi-active dampers. Results from a four-post-test-rig showing the correlation of the identified full-vehicle model to the real vehicle are given at the end of the paper, followed by those from simulations and a road test demonstrating the performance of the LPV controlled suspension compared to passive suspension set-ups.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/99490/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Identification of a nonlinear Full-Vehicle Model for semi-active Damper Controller Synthesis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fleps-Dezasse, MichaelMichael.Fleps-Dezasse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tobolar, JakubJakub.Tobolar (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0002-4888-4664NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Mai 2016
Erschienen in:Proceedings of the 24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics (IAVSD 2015)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:1
DOI:10.1201/b21185-76
Seitenbereich:Seiten 711-720
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Rosenberger, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plöchl, ManfredNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klaus, SixNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Edelmann, JohannesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:CRC Press 2016
Name der Reihe:The Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks
ISBN:978-1-138-02885-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:full-vehicle model, parameter identification
Veranstaltungstitel:24th Symposium of the International Association for Vehicle System Dynamics
Veranstaltungsort:Graz, Austria
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 August 2015
Veranstaltungsende:21 August 2015
Veranstalter :International Association for Vehicle System Dynamics (IAVSD)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Fleps-Dezasse, Michael
Hinterlegt am:12 Jul 2016 13:22
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:04

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