elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Transition pathways to fully automated driving and its implications for the sociotechnical system of automobility

Fraedrich, Eva und Beiker, Sven und Lenz, Barbara (2015) Transition pathways to fully automated driving and its implications for the sociotechnical system of automobility. European Journal of Futures Research, 3 (1), Seiten 1-11. Springer. doi: 10.1007/s40309-015-0067-8. ISSN 2195-4194.

[img] PDF
1MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s40309-015-0067-8

Kurzfassung

The advent of fully automated road vehicles is a topic currently getting attention in the field of transport as well as futures research: the technology is assumed to radically change the way we move in the future as well as to expand and differentiate existing mobility concepts. Still, the implications of automated driving are first and foremost discussed from a technological point of view and uncertainty about how this transition might take place remains. The embedding in the system of automobility respectively the transport system as a whole, currently lacks analytical as well as empirical examination. In our paper, we will discuss the topic in relation to three possible sociotechnical transition scenarios: (1) evolution, (2) revolution and (3) transformation. We will extrapolate different scenarios of automated driving based on current technical, economic, infrastructural, spatial, and transport developments and discuss its consequences for the transport system and mobility concepts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/99435/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Transition pathways to fully automated driving and its implications for the sociotechnical system of automobility
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fraedrich, EvaHU Berlin, Geographisches InstitutNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beiker, SvenStanford Graduate School of BusinessNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lenz, Barbarabarbara.lenz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2015
Erschienen in:European Journal of Futures Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:3
DOI:10.1007/s40309-015-0067-8
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Ahrend, C.SpringerOpenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Haan, G.SpringerOpenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Overland, E. F.SpringerOpenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Popp, R.SpringerOpenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reinhardt, U.SpringerOpenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:2195-4194
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Autonomous driving – Fully automated driving – Sociotechnical transformation – System of automobility
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Verkehrsentwicklung und Umwelt II (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung > Leitungsbereich VF
Hinterlegt von: Zeppan, Katja
Hinterlegt am:07 Jan 2016 17:17
Letzte Änderung:13 Jun 2023 12:49

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.