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Results of the Pilot Assistance System “Assisted Low-Level Flight and Landing on Unprepared Landing Sites” Obtained with the ACT/FHS Research Rotorcraft

Greiser, Steffen und Lantzsch, Robin und Wolfram, Jens und Wartmann, Johannes und Müllhäuser, Mario und Lüken, Thomas und Döhler, Hans-Ullrich und Peinecke, Niklas (2015) Results of the Pilot Assistance System “Assisted Low-Level Flight and Landing on Unprepared Landing Sites” Obtained with the ACT/FHS Research Rotorcraft. Aerospace Science and Technology, 5 (45), Seiten 215-227. Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2015.05.017. ISSN 1270-9638.

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Kurzfassung

The DLR project ALLFlight (Assisted Low-Level Flight and Landing on Unprepared Landing Sites) deals with the development of a helicopter pilot assistance system, to provide pilot assistance during all phases of flight. The research is particularly focused on the landing on unprepared sites in the presence of obstacles and in a degraded visual environment. The goal is to compute a safe flight path in real time that is displayed to the pilot. Several technical components such as a sensor suite to scan the environment, path planning algorithms, head-downand helmet-mounted displays, active inceptors, and the model-based flight control system are set up to form the overall assistance system. Throughout the development, pilot surveys generate requirements to design individual components such as path planning algorithms, or the synthetic view of the helmet-mounted display. Prior surveys accelerate the design and adjustment of the respective components, meaning that the flight tests benefit from well-designed components, minimizing the requirement for further “re-designs”. During ALLFlight, the successfully flight-tested manual landing with path planning and obstacle avoidance in real time for an unknown terrain has been demonstrated. This paper describes each assistance component, the pilot surveys, and the results obtained in almost six years of research.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/98481/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Results of the Pilot Assistance System “Assisted Low-Level Flight and Landing on Unprepared Landing Sites” Obtained with the ACT/FHS Research Rotorcraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Greiser, SteffenSteffen.Greiser (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lantzsch, RobinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolfram, Jensjens.wolfram (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wartmann, JohannesJohannes.Wartmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9766-3454NICHT SPEZIFIZIERT
Müllhäuser, MarioMario.Muellhaeuser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3721-4881NICHT SPEZIFIZIERT
Lüken, Thomasthomas.lueken (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Döhler, Hans-Ullrichulli.doehler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5218-3887NICHT SPEZIFIZIERT
Peinecke, Niklasniklas.peinecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6683-2323NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 Mai 2015
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:5
DOI:10.1016/j.ast.2015.05.017
Seitenbereich:Seiten 215-227
Verlag:Elsevier
ISSN:1270-9638
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Assistance system, Sidestick, Path planning, Head-up display, Model-based control, ACT/FHS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der intelligente Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Greiser, Steffen
Hinterlegt am:06 Okt 2015 14:33
Letzte Änderung:27 Nov 2023 13:59

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