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Comparison of industrial and scientific CFD approaches for predicting cross wind stability of the NGT2 model train geometry

Fragner, Moritz und Weinman, Keith und Deiterding, Ralf und Fey, Uwe und Wagner, Claus (2015) Comparison of industrial and scientific CFD approaches for predicting cross wind stability of the NGT2 model train geometry. International Journal of Railway Technology, 4 (1), Seiten 1-28. Saxe-Coburg. doi: 10.4203/ijrt.4.1.1. ISSN 2049-5358.

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Offizielle URL: http://www.ctresources.info/ijrt/paper.html?id=76

Kurzfassung

Safety assessments of cross-wind influence on high-speed train operation require a detailed investigation of the aerodynamic forces acting on a vehicle. European norm 14067-6 permits the derivation of required integral force and moment coefficients by experiments as well as by numerical simulation. Utilizing the DLR’s Next Generation Train 2 model geometry, we have performed a case study comparing simulations with varying turbulence modeling assumptions. Because of its relevance for actual design, a focus lies on steady RANS computations, but more expensive unsteady RANS (URANS) and delayed detached eddy simulations (DDES) have also been carried out for comparison. Validation data for the exact same model configuration and moderate Reynolds numbers 250,000 and 450,000 is provided by side wind tunnel experiments. Particular emphasis is laid on simulating a yaw angle of 30°, for which a major vortex system on the leeward side of the train leads to sizeable uncertainties in predicted integral coefficients. At small to intermediate wind angles the flow remains attached and absolute errors in integral quantities decline with decreasing yaw angles. However, a consistent relative difference to the experimental results greater than 10% raises doubts about the general reliability of CFD methods, that are not capable of capturing laminar-turbulent transition, which is observed for scaled models in industry type wind tunnel experiments.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/98460/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Comparison of industrial and scientific CFD approaches for predicting cross wind stability of the NGT2 model train geometry
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fragner, Moritzmoritz.fragner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weinman, Keithkeith.weinman (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deiterding, Ralfralf.deiterding (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fey, Uweuwe.fey (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Erschienen in:International Journal of Railway Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:4
DOI:10.4203/ijrt.4.1.1
Seitenbereich:Seiten 1-28
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pombo, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Saxe-Coburg
ISSN:2049-5358
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Trains aerodynamics, cross-wind stability, drag prediction, computational fluid dynamics, experiments, vortex shedding, RANS, URANS, DDES
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:24 Nov 2015 14:08
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:30

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