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Pilots’ Decision-Making under High Workload: Recognition-Primed or Not – An Engineering Point of View

Gontar, Patrick und Porstner, Verena und Hoermann, H.-J. und Bengler, Klaus (2015) Pilots’ Decision-Making under High Workload: Recognition-Primed or Not – An Engineering Point of View. 19th Triennial Congress of the IEA, 2015-08-09 - 2015-08-14, Melbourne, Australia.

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Kurzfassung

The objective of this study is to analyse pilots' decision-making behaviour in terms of naturalistic decision-making. In line with the highly experienced group of pilots (n = 120), recognition-primed decisions are expected to dominate. In a full-flight simulator experiment, with two groups of pilots (short-haul and long-haul pilots) with different levels of practice and training, we were able to show that only about one-third of the pilots make recognition-primed decisions. Results may indicate that the current training practice helps pilots to handle foreseeable problems very well, yet does not support pilots in ambivalent and new decision-making situations. Based on these findings, we recommend the incorporation of more unforeseen events in recurrent training simulator missions to train pilots in handling unknown situations. Practitioner Summary: The results from a flight-simulator study showed that pilots' decision-making is more analytical than recognition-primed. A possible reason for this could be the pressure for justification, or simply that pilots cannot use their experience in unforeseen situations. Hence, training should include more unforeseen events.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/98017/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Pilots’ Decision-Making under High Workload: Recognition-Primed or Not – An Engineering Point of View
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gontar, PatrickTechnische Univesität München, Institute of ErgonomicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Porstner, VerenaTechnische Univesität München, Institute of ErgonomicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hoermann, H.-J.hans.hoermann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6358-7027NICHT SPEZIFIZIERT
Bengler, KlausTechnische Univesität München, Institute of ErgonomicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 August 2015
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:recognition-primed decision (RPD), naturalistic decision-making (NDM), flight-simulator, crew resource management, FOR-DEC
Veranstaltungstitel:19th Triennial Congress of the IEA
Veranstaltungsort:Melbourne, Australia
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 August 2015
Veranstaltungsende:14 August 2015
Veranstalter :IEA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Hinterlegt von: Hörmann, Dr.phil. Hans-Jürgen
Hinterlegt am:03 Dez 2015 13:09
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:03

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