elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Comparison of Air Traffic Controller Display Techniques for Reaching Target Times at Significant Waypoints

Ohneiser, Oliver und Ahlstrom, Vicki und Tracy, Kevin und Williams, Brett (2018) Comparison of Air Traffic Controller Display Techniques for Reaching Target Times at Significant Waypoints. In: 2018 IEEE/AIAA 37th Digital Avionics Systems Conference (DASC), Seiten 1092-1101. 37th Digital Avionics Systems Conference, 2018-09-23 - 2018-09-27, London, Großbritannien. doi: 10.1109/dasc.2018.8569365. ISBN 978-1-5386-4112-5.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

With the introduction of a time-based air traffic control approach, new display techniques are necessary to support controllers. This is especially true for ensuring compliance with aircraft target times at significant waypoints. In this paper, five different visual aids were examined in a smallscale, reduced complexity study: Slot Marker, Time-ToGain/Lose, Timeline, TargetWindow, and a Baseline display. Sixteen study participants had to manage aircraft to arrive at waypoints on schedule. Simulation results showed that participants performed worst using no visual aid at all. Based on questionnaire responses, the Slot Marker display was most intuitive and easy to use. Measured performance parameters show that high time accuracy goes along with greater numbers of given commands. However, multiple commands cause inefficient flight trajectories due to speed adjustments. Therefore, a tradeoff between high time accuracy and low economically reasonable command rates is necessary for visual aids in air traffic control.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/97968/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Best of Session (HF-E: Air Traffic Control & Flight Planning) Award
Titel:Comparison of Air Traffic Controller Display Techniques for Reaching Target Times at Significant Waypoints
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ohneiser, OliverOliver.Ohneiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5411-691XNICHT SPEZIFIZIERT
Ahlstrom, VickiFAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tracy, KevinHi-Tec Systems, Inc.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Williams, BrettHi-Tec Systems, Inc.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:2018 IEEE/AIAA 37th Digital Avionics Systems Conference (DASC)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/dasc.2018.8569365
Seitenbereich:Seiten 1092-1101
Name der Reihe:DASC 2018 Conference Proceedings
ISBN:978-1-5386-4112-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air Traffic Controller, Display Technique, Time-Based Air Traffic Management, Visual Aids
Veranstaltungstitel:37th Digital Avionics Systems Conference
Veranstaltungsort:London, Großbritannien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 September 2018
Veranstaltungsende:27 September 2018
Veranstalter :DASC
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Ohneiser, Oliver
Hinterlegt am:27 Nov 2018 12:04
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:03

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.