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Coupled simulation of shock-wave/turbulent boundary-layer interaction over a flexible panel

Pasquariello, Vito und Hickel, S und Adams, N.A. und Hammerl, Georg und Wall, W.A. und Daub, Dennis und Willems, Sebastian und Gülhan, Ali (2015) Coupled simulation of shock-wave/turbulent boundary-layer interaction over a flexible panel. 6TH EUROPEAN CONFERENCE FOR AEROSPACE SCIENCES, Krakau, Polen.

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4MB

Offizielle URL: http://www.eucass2015.eu/

Kurzfassung

We investigate the interaction of an oblique shock generated by a pitching wedge with a turbulent boundary-layer at a free-stream Mach number of Ma = 3:0 and a Reynolds number based on the incoming boundary-layer thickness of Re_delta0,I = 205 x 10^3. Large-eddy simulations (LES) are performed for two configurations, that differ in the treatment of the wind-tunnel wall and shock generator movement within the experiment: A fixed panel with a static shock generator that deflects the flow by Theta = 20°, and the transient interaction of a pitching shock generator with an elastic panel. Besides mean and instantaneous flow quantities, we investigate unsteady aspects of the interaction region by means of wall-pressure spectra and provide comparison with experimental data whenever possible.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/97850/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Coupled simulation of shock-wave/turbulent boundary-layer interaction over a flexible panel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pasquariello, VitoInstitute of Aerodynamics and Fluid Mechanics, Technische Universität MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hickel, STechnische Universiteit DelftNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Adams, N.A.Institute of Aerodynamics and Fluid Mechanics, Technische Universität MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hammerl, GeorgInstitute for Computational Mechanics, Technische Universität MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wall, W.A.Institute for Computational Mechanics, Technische Universität MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Daub, DennisDennis.Daub (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6030-698XNICHT SPEZIFIZIERT
Willems, Sebastiansebastian.willems (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5576-7829NICHT SPEZIFIZIERT
Gülhan, AliAli.Guelhan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-15
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Supersonic flow, Impinging shock, Shock unsteadiness, Turbulence, Boundary-layer separation, High-speed measurement, Experiment, Large-Eddy Simulation, Fluid-Structure Interaction
Veranstaltungstitel:6TH EUROPEAN CONFERENCE FOR AEROSPACE SCIENCES
Veranstaltungsort:Krakau, Polen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Konzepte und Entwurf (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien
Hinterlegt von: Daub, Dennis
Hinterlegt am:13 Aug 2015 10:04
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:54

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