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Influence of Fuel Sulfur on the Composition of Aircraft Exhaust Plumes: The Experiments SULFUR 1-7

Schumann, Ulrich und Arnold, Frank und Busen, Reinhold und Curtius, J. und Kärcher, Bernd und Petzold, Andreas und Schlager, Hans und Schröder, Franz und Wohlfrom, K.-H. (2002) Influence of Fuel Sulfur on the Composition of Aircraft Exhaust Plumes: The Experiments SULFUR 1-7. Journal of Geophysical Research: Atmospheres, 107, AAC2-1. Wiley. doi: 10.1029/2001JD000813. ISSN 0148-0227.

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Offizielle URL: http://www.agu.org/journals/jd/

Kurzfassung

The series of SULFUR experiments was performed to determine the aerosol particle and contrail formation properties of aircraft exhaust plumes for different fuel sulfur contents (FSC, from 2 to 5500 μg/g), flight conditions, and aircraft (ATTAS, A310, A340, B707, B747, B737, DC8, DC10). This paper describes the experiments and summarizes the results obtained, including new results from SULFUR 7. The conversion fraction ɛ of fuel sulfur to sulfuric acid is measured in the range 0.34 to 4.5% for an older (Mk501) and 3.3 ± 1.8% for a modern engine (CFM56-3B1). For low FSC, ɛ is considerably smaller than what is implied by the volume of volatile particles in the exhaust. For FSC ≥ 100 μg/g and ɛ as measured, sulfuric acid is the most important precursor of volatile aerosols formed in aircraft exhaust plumes of modern engines. The aerosol measured in the plumes of various aircraft and models suggests ɛ to vary between 0.5 and 10% depending on the engine and its state of operation. The number of particles emitted from various subsonic aircraft engines or formed in the exhaust plume per unit mass of burned fuel varies from 2 × 10<sup>14</sup> to 3 × 10<sup>15</sup> kg<sup>-1</sup> for nonvolatile particles (mainly black carbon or soot) and is of order 2 × 10<sup>17</sup> kg<sup>-1</sup> for volatile particles >1.5 nm at plume ages of a few seconds. Chemiions (CIs) formed in kerosene combustion are found to be quite abundant and massive. CIs contain sulfur-bearing molecules and organic matter. The concentration of CIs at engine exit is nearly 10<sup>9</sup> cm<sup>-3</sup>. Positive and negative CIs are found with masses partially exceeding 8500 atomic mass units. The measured number of volatile particles cannot be explained with binary homogeneous nucleation theory but is strongly related to the number of CIs. The number of ice particles in young contrails is close to the number of soot particles at low FSC and increases with increasing FSC. Changes in soot particles and FSC have little impact on the threshold temperature for contrail formation (less than 0.4 K).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/9666/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Influence of Fuel Sulfur on the Composition of Aircraft Exhaust Plumes: The Experiments SULFUR 1-7
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schumann, UlrichDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, FrankMPI für Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Busen, ReinholdDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Curtius, J.MPI für Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kärcher, BerndDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Petzold, AndreasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlager, HansDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, FranzDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wohlfrom, K.-H.MPI für Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2002
Erschienen in:Journal of Geophysical Research: Atmospheres
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:107
DOI:10.1029/2001JD000813
Seitenbereich:AAC2-1
Verlag:Wiley
ISSN:0148-0227
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerosols, contrails, aircraft emissions
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Löb, Ute
Hinterlegt am:08 Dez 2005
Letzte Änderung:23 Jun 2020 16:04

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