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Numerical Investigation of Three-Dimensional Static and Dynamic Stall on a Finite Wing

Kaufmann, Kurt und Costes, Michel und Richez, Francois und Gardner, Anthony Donald und Le Pape, Arnaud (2015) Numerical Investigation of Three-Dimensional Static and Dynamic Stall on a Finite Wing. Journal of the American Helicopter Society, 60 (3), Seiten 1-12. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.60.032004. ISSN 0002-8711.

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Offizielle URL: http://www.ingentaconnect.com/content/ahs/jahs/2015/00000060/00000003/art00004

Kurzfassung

Three-dimensional numerical computations using ONERA’s structured elsA code and the unstructured DLR-TAU code are compared with the OA209 finite wing experiments in static stall and dynamic stall conditions at a Mach number of 0.16 and a Reynolds number of 1 × 10^6 . The DLR-TAU computations were run with the Spalart–Allmaras and Menter shear stress transport (SST) turbulence models, and the elsA computations were carried out using the Spalart–Allmaras and the k–ω Kok + SST turbulence models. Although comparable grids were used, the static simulations show large discrepancies in the stall region between the structured and unstructured approaches. Large differences for the three-dimensional dynamic stall case are obtained with the computations using the Spalart–Allmaras turbulence model showing trailing edge separation only in contrast to the leading edge stall in the experiment. The three-dimensional dynamic stall computations with the two- equation turbulence models are in good agreement with the unsteady pressure measurements and flow field visualizations of the experiment, but also show a shift in the stall angle compared to the experiment. The analysis of the flow field around the finite wing using the numerical simulations reveals the evolution of the -shaped vortex, generated by the interaction of the blade tip vortex.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/96622/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Paper 032004, July 2015
Titel:Numerical Investigation of Three-Dimensional Static and Dynamic Stall on a Finite Wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaufmann, KurtKurt.Kaufmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2276-3386NICHT SPEZIFIZIERT
Costes, MichelONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richez, FrancoisONERA - The French Aerospace Lab, F-92190, Meudon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony Donaldtony.gardner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Le Pape, ArnaudONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:60
DOI:10.4050/JAHS.60.032004
Seitenbereich:Seiten 1-12
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAHS InternationalNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, static stall, DLR-TAU code, elsA code, OA209, helicopter, rotor blade
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:24 Jul 2015 13:22
Letzte Änderung:06 Nov 2023 14:03

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