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Dynamic Flow Control Experiments for Innovative High-Lift Configurations on IHK/M-FLY Programs

Radespiel, Rolf und Haucke, Frank und Kähler, C. und Messing, R. und Nitsche, Wolfgang und Peltzer, Inken und Rist, U. und Scholz, Peter und Wichmann, Georg und Wild, Jochen und Gölling, Burkhard (2009) Dynamic Flow Control Experiments for Innovative High-Lift Configurations on IHK/M-FLY Programs. KATnet II Conference on Key Aerodynamics Technologies, 2009-05-12 - 2009-05-14, Bremen, Germany.

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Kurzfassung

Meaningful analysis of the performance potentials of dynamic flow actuators for increasing the lift is presently not possible without detailed wind-tunnel experiments on realistic airfoil shapes. The approach of the present work consists of combining advanced flow actuation approaches to delay flow separation on both the high-lift flap and the leading edge of the main wing of a state-of-the-art, two-element airfoil section and performing high-quality flow measurements at chord Reynolds numbers between 2 and 3 Million. The project objective is to demonstrate technology potentials to increase the maximum lift coefficient as well as the maximum angle of attack, and to identify possible interactions between the different flow actuation approaches along with guidelines for future aerodynamic design improvements and needs for further testing.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/96603/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Dynamic Flow Control Experiments for Innovative High-Lift Configurations on IHK/M-FLY Programs
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haucke, FrankTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kähler, C.Universität der Bundeswehr MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Messing, R.Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU-BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peltzer, InkenTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, U.Uni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scholz, PeterTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wichmann, Georggeorg.wichmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, Jochenjochen.wild (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2303-3214NICHT SPEZIFIZIERT
Gölling, BurkhardAirbus OperationsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2009
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, High-Lift, Flow Control, Separation Control
Veranstaltungstitel:KATnet II Conference on Key Aerodynamics Technologies
Veranstaltungsort:Bremen, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Mai 2009
Veranstaltungsende:14 Mai 2009
Veranstalter :machtWissen.de AG
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Wild, Dr.-Ing. Jochen
Hinterlegt am:09 Jun 2015 13:27
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:02

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