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Advanced Design Approach for a High-lift Wind Tunnel Model Based on Flight Test Data

Bier, Niko und Keye, Stefan und Rohlmann, David (2015) Advanced Design Approach for a High-lift Wind Tunnel Model Based on Flight Test Data. In: Advances in Simulation of Wing and Nacelle Stall Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design (NNFM), 131. Springer. Seiten 337-350. doi: 10.1007/978-3-319-21127-5_20. ISBN 978-3-319-21126-8. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

The objective of the joint research project HINVA (High-Lift In-Flight Validation) funded by the German Federal Ministry of Economics and Technology within the fourth Aeronautical Research Program LuFo IV is to significantly enhance the accuracy and reliability of both numerical and experimental simulation methods with respect to the aerodynamic performance prediction of civil transport aircraft with deployed high-lift devices. To achieve this goal, the most advanced computational fluid dynamics (CFD) and wind tunnel simulation methods currently in industrial use are to be validated against flight test data. DLR’s Airbus A320-200 Advanced Technology Research Aircraft (ATRA) serves as a common configurative basis for the three fields of methodology 1) flight test, 2) high Reynolds-number testing in the European Transonic Wind Tunnel (ETW), and 3) numerical simulation using DLR’s TAU code. To meet the demanding accuracy specified in HINVA, the wind tunnel model wing must be geometrically similar to the ATRA wing in flight, i.e. have the same spanwise twist distribution, when subjected to the aerodynamic loads existing at maximum lift flow conditions in ETW. The inverse design approach of defining the corresponding model jig shape is based on a combined use of measured flow conditions and wing deformations from a selected reference test flight and fluid-structure coupled simulations using a model scale CFD grid, wind tunnel flow conditions equivalent to the reference flight state, and a wind tunnel structural model. When exposed to the aerodynamic loads under ETW flow conditions, the designed model jig shape leads to a final wing shape which closely resembles ATRA’s actual wing shape at maximum lift.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/96517/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Advanced Design Approach for a High-lift Wind Tunnel Model Based on Flight Test Data
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bier, Nikoniko.bier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keye, Stefanstefan.keye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rohlmann, Daviddavid.rohlmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Erschienen in:Advances in Simulation of Wing and Nacelle Stall
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:131
DOI:10.1007/978-3-319-21127-5_20
Seitenbereich:Seiten 337-350
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfTU Braunschweig, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Niehuis, ReinhardUniversität der Bundeswehr, München, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kroll, NorbertDLR, Braunschweig, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrends, KathrinTU Braunschweig, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design (NNFM)
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-21126-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wind Tunnel, Model Design, Flight Test, CFD
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt), L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Bier, Niko
Hinterlegt am:09 Sep 2015 13:32
Letzte Änderung:09 Sep 2015 13:32

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