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Reynolds-Number Scaling Effects on the EUROPEAN High Lift Configurations

Rudnik, R. und Germain, Eric (2009) Reynolds-Number Scaling Effects on the EUROPEAN High Lift Configurations. Journal of Aircraft, 46 (4), Seiten 1140-1151. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.36487. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/toc/ja/46/4

Kurzfassung

Within the European High-Lift projects I and II, extensive experimental and numerical investigations on the aerodynamics of high-lift configurations have been carried out. The studies are conducted using the KH3Y windtunnel model DLR F11, which is representative of a wide-body commercial aircraft. A step-by-step complexity increase up to a complete high-lift configuration, including pylon, nacelle, and nacelle strake, is carried out to identify and separate the lift and drag behavior for the components of the high-lift system and their Reynolds number dependency. The wind-tunnel data have been gathered in the European Transonic Wind Tunnel in Cologne in three different test campaigns. To include the complete analysis of the stall behavior for the different configurations of a complex three-dimensional tapered high-lift wing with nacelles extends the scope of a single paper. Therefore, the focus of the present contribution is laid on the detailed analysis of Reynolds number scaling effects with respect to lift curves and drag polars. The combined variation of the dynamic pressure and the total temperature in the European Transonic Wind Tunnel allows covering a Reynolds number range from Re = 1,5 mil. up to deep cryogenic conditions with Re = 25 mil.. The final comparison of the four configurations reveals that the sequence of maximum lift values is maintained for the lowest and highest Reynolds number, although the increments between the configurations differ. The strongest increase in maximum lift is observed up to Re = 5 mil.. In the intermediate range, 5 mil. < Re < 15 mil, a highly nonlinear behavior of the maximum-lift values is observed, which requires further investigation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/95928/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Reynolds-Number Scaling Effects on the EUROPEAN High Lift Configurations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rudnik, R.ralf.rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Germain, EricETWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2009
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:46
DOI:10.2514/1.36487
Seitenbereich:Seiten 1140-1151
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High Lift Aerodynamics, EUROLIFT II, Re-No. Scaling Effects, Wind tunnel, ETW
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Grant, Claudia
Hinterlegt am:14 Apr 2015 11:12
Letzte Änderung:23 Jul 2022 13:44

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