Buhr, Alexander (2015) Experimentelle Untersuchung der instationären Strömungsstrukturen im Nachlauf eines in Wandnähe bewegten stumpfen Körpers. Master's, Georg-August-Universität Göttingen – Fakultät für Physik.
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Abstract
Gleisseitig induzierte Luftgeschwindigkeiten spielen für das Design von Zügen eine große Rolle. In den Technischen Spezifikationen für Interoperabilität (TSI) werden die zulässigen Maximalwerte festgelegt. An der Tunnelsimulationsanlage Göttingen (TSG) können maßstabsgetreue Modelle von Schienenfahrzeugen unter realen Bedingungen untersucht werden. Das typische Strömungsfeld eines Zugmodells kann in vier Bereiche eingeteilt werden: Kopfwelle, Grenzschicht, Heckwelle und Nachlauf. Mit Strömungsmessungen am Modell wurde angestrebt, Strukturen zu identifizieren, welche die Nachlaufströmung dominieren. Mit Hitzdraht-Anemometrie (HDA) und High-Speed Particle Image Velocimetry (HS-PIV) wurden Strömungsgeschwindigkeiten an ausgewählten Punkten gemessen, um den Nachlauf im Hinblick auf dominante Strukturen zu untersuchen. Zusätzlich wurde eine Modalanalyse der charakteristische Dynamik des Strömungsfeldes nach dem Prinzip der Dynamic Mode Decomposition (DMD) durchgeführt. / Trackside induced flow velocities play a major role in train designs. The Technical Specifications for Interoperability (TSI) specify the maximum values and requirements. The tunnel simulation facility Göttingen (TSG) enables scale models of rail vehicles to be be tested under real conditions. The typical flow field of a train model can be divided into four regions: head region, boundary layer, rail region and near wake. Flow measurements on the model could be used to detect structures, that dominate the near wake flow field. Using hot-wire anemometry (HWA) and High-Speed Particle Image Velocimetry (HS-PIV) flow velocities could be measured at chosen points in order to investigate the near wake respectively to dominant structures. Furthermore a modal analysis of the characteristic dynamics in the flow field using Dynamic Mode Decomposition (DMD) was performed.
Item URL in elib: | https://elib.dlr.de/95925/ | ||||||
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Document Type: | Thesis (Master's) | ||||||
Title: | Experimentelle Untersuchung der instationären Strömungsstrukturen im Nachlauf eines in Wandnähe bewegten stumpfen Körpers | ||||||
Authors: |
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Date: | 29 January 2015 | ||||||
Refereed publication: | No | ||||||
Open Access: | No | ||||||
Gold Open Access: | No | ||||||
In SCOPUS: | No | ||||||
In ISI Web of Science: | No | ||||||
Number of Pages: | 127 | ||||||
Status: | Published | ||||||
Keywords: | Aerodynamik, Nachlaufstruktur, HDA, High-Speed PIV, Modalanalyse, Dynamic Mode Decomposition / Aerodynamics, Slipstream, HWA, High-Speed PIV, Modal Analysis, Dynamic Mode Decomposition | ||||||
Institution: | Georg-August-Universität Göttingen – Fakultät für Physik | ||||||
HGF - Research field: | Aeronautics, Space and Transport | ||||||
HGF - Program: | Transport | ||||||
HGF - Program Themes: | Terrestrial Vehicles (old) | ||||||
DLR - Research area: | Transport | ||||||
DLR - Program: | V BF - Bodengebundene Fahrzeuge | ||||||
DLR - Research theme (Project): | V - Next Generation Train III (old) | ||||||
Location: | Göttingen | ||||||
Institutes and Institutions: | Institute of Aerodynamics and Flow Technology > Fluid Systems | ||||||
Deposited By: | Micknaus, Ilka | ||||||
Deposited On: | 12 May 2015 15:32 | ||||||
Last Modified: | 12 May 2015 15:32 |
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