elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Imprint | Privacy Policy | Contact | Deutsch
Fontsize: [-] Text [+]

Experimentelle Untersuchung der instationären Strömungsstrukturen im Nachlauf eines in Wandnähe bewegten stumpfen Körpers

Buhr, Alexander (2015) Experimentelle Untersuchung der instationären Strömungsstrukturen im Nachlauf eines in Wandnähe bewegten stumpfen Körpers. Master's, Georg-August-Universität Göttingen – Fakultät für Physik.

Full text not available from this repository.

Abstract

Gleisseitig induzierte Luftgeschwindigkeiten spielen für das Design von Zügen eine große Rolle. In den Technischen Spezifikationen für Interoperabilität (TSI) werden die zulässigen Maximalwerte festgelegt. An der Tunnelsimulationsanlage Göttingen (TSG) können maßstabsgetreue Modelle von Schienenfahrzeugen unter realen Bedingungen untersucht werden. Das typische Strömungsfeld eines Zugmodells kann in vier Bereiche eingeteilt werden: Kopfwelle, Grenzschicht, Heckwelle und Nachlauf. Mit Strömungsmessungen am Modell wurde angestrebt, Strukturen zu identifizieren, welche die Nachlaufströmung dominieren. Mit Hitzdraht-Anemometrie (HDA) und High-Speed Particle Image Velocimetry (HS-PIV) wurden Strömungsgeschwindigkeiten an ausgewählten Punkten gemessen, um den Nachlauf im Hinblick auf dominante Strukturen zu untersuchen. Zusätzlich wurde eine Modalanalyse der charakteristische Dynamik des Strömungsfeldes nach dem Prinzip der Dynamic Mode Decomposition (DMD) durchgeführt. / Trackside induced flow velocities play a major role in train designs. The Technical Specifications for Interoperability (TSI) specify the maximum values and requirements. The tunnel simulation facility Göttingen (TSG) enables scale models of rail vehicles to be be tested under real conditions. The typical flow field of a train model can be divided into four regions: head region, boundary layer, rail region and near wake. Flow measurements on the model could be used to detect structures, that dominate the near wake flow field. Using hot-wire anemometry (HWA) and High-Speed Particle Image Velocimetry (HS-PIV) flow velocities could be measured at chosen points in order to investigate the near wake respectively to dominant structures. Furthermore a modal analysis of the characteristic dynamics in the flow field using Dynamic Mode Decomposition (DMD) was performed.

Item URL in elib:https://elib.dlr.de/95925/
Document Type:Thesis (Master's)
Title:Experimentelle Untersuchung der instationären Strömungsstrukturen im Nachlauf eines in Wandnähe bewegten stumpfen Körpers
Authors:
AuthorsInstitution or Email of AuthorsAuthors ORCID iD
Buhr, Alexanderalexander.buhr (at) dlr.deUNSPECIFIED
Date:29 January 2015
Refereed publication:No
Open Access:No
Gold Open Access:No
In SCOPUS:No
In ISI Web of Science:No
Number of Pages:127
Status:Published
Keywords:Aerodynamik, Nachlaufstruktur, HDA, High-Speed PIV, Modalanalyse, Dynamic Mode Decomposition / Aerodynamics, Slipstream, HWA, High-Speed PIV, Modal Analysis, Dynamic Mode Decomposition
Institution:Georg-August-Universität Göttingen – Fakultät für Physik
HGF - Research field:Aeronautics, Space and Transport
HGF - Program:Transport
HGF - Program Themes:Terrestrial Vehicles (old)
DLR - Research area:Transport
DLR - Program:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Research theme (Project):V - Next Generation Train III (old)
Location: Göttingen
Institutes and Institutions:Institute of Aerodynamics and Flow Technology > Fluid Systems
Deposited By: Micknaus, Ilka
Deposited On:12 May 2015 15:32
Last Modified:12 May 2015 15:32

Repository Staff Only: item control page

Browse
Search
Help & Contact
Information
electronic library is running on EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2017 German Aerospace Center (DLR). All rights reserved.