elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Lamb Wave Propagation in Complex Geometries - A Minimal Model Approach

Heinze, Christoph und Sinapius, Michael und Wierach, Peter (2015) Lamb Wave Propagation in Complex Geometries - A Minimal Model Approach. In: Proceedings of the 5th International Workshop on Aircraft System Technologies (AST 2015), Seiten 383-390. Shaker Verlag. AST 2015, 2015-02-24 - 2015-02-25, Hamburg, Deutschland. ISBN 978-3-8440-3319-9.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Maintenance of aircraft structures is time consuming and thus expensive. Several factors contribute to this, for instance a lack of automation. Furthermore, inspection methods for emerging materials, like carbon fiber reinforces polymers (CFRP), are not yet mature. Uncertainties regarding the long time behavior of damaged and undamaged CFRP lead to high safety margins in structural design. A system for online inspection of large areas could be a solution to this. Different methods for structural health monitoring (SHM) have been explored in the last decades, but active systems with ultrasonic waves are the most promising ones. Interactions in the aircraft structure result in complex wave fields and damage induced signal changes are hard to identify. Simulations could help understand wave propagation, but neither commercial programs nor any known algorithm currently in development can handle these dynamic processes for large areas in acceptable times. All these methods use detailed models to consider all relevant influences. Contrary to this, a minimal model is proposed to simulate Lamb wave propagation in complex geometries. Model reduction is achieved by approximation of repeatedly used structural elements, like stiffeners. The model consists of areas with individual material properties and specific boundary conditions at their border. Interaction behavior at these inhomogeneities is calculated beforehand and summarized with few characteristic values. The most important parameters are transmission, reflection and the conversion of different wave modes. Ray tracing is used to find the fastest paths in the structure between two arbitrary points, i.e. actuator and sensor. The gained information and material specific values are used to calculate the time signal. This approximate method could be used is SHM systems to adapt reference signals to changing environmental conditions, as intelligent reference signal or to optimize actuator sensor networks.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/95716/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Lamb Wave Propagation in Complex Geometries - A Minimal Model Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heinze, ChristophChristoph.Heinze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2926-3993NICHT SPEZIFIZIERT
Sinapius, Michaelmichael.sinapius (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wierach, Peterpeter.wierach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0852-9112144717011
Datum:24 Februar 2015
Erschienen in:Proceedings of the 5th International Workshop on Aircraft System Technologies (AST 2015)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 383-390
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Estorff, Otto vonTUHH MUBNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thielecke, FrankTUHH IFSTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Shaker Verlag
ISBN:978-3-8440-3319-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:SHM, Lamb waves, ray tracing, minimal model
Veranstaltungstitel:AST 2015
Veranstaltungsort:Hamburg, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Februar 2015
Veranstaltungsende:25 Februar 2015
Veranstalter :TUHH
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Multifunktionswerkstoffe
Hinterlegt von: Heinze, Christoph
Hinterlegt am:13 Apr 2015 08:41
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:01

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.