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Characterisation of the sliding friction response of peel-ply textured surfaces

Weiß, Lennart und Glaser, Thilo und Hühne, Christian und Wiedemann, Martin (2014) Characterisation of the sliding friction response of peel-ply textured surfaces. Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 63, Seiten 123-132. Elsevier. doi: 10.1016/j.compositesa.2014.04.004. ISSN 1359-835X.

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Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359835X14001067

Kurzfassung

The present paper reports on effects of texture, contamination by aircraft operating fluids, and contact pressure on the sliding friction response of polymer surfaces. This study provides essential data necessary for the design of friction-based energy absorption devices. Their functionality is ought to integrate into structural elements of aircraft fuselages made from carbon fibre reinforced plastics. The paper specifically addresses epoxy resin surfaces of continuous fibre reinforced composite material currently applied in aircraft industry. Peel-ply was utilised to achieve the characteristic surface texture. A pin-on-flat type test apparatus was designed and used to determine the friction coefficient as a function of the initial surface texture, the contamination by five different aircraft operating fluids, as well as the contact pressure. The sliding friction results obtained in this study indicate a significant influence of both, the surface texture and the state of contamination.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/94886/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Characterisation of the sliding friction response of peel-ply textured surfaces
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weiß, LennartDLR – Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik, BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Glaser, ThiloDLR – Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik, BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hühne, ChristianDLR – Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik, BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wiedemann, MartinDLR – Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik, BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2014
Erschienen in:Composites Part A: Applied Science and Manufacturing
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:63
DOI:10.1016/j.compositesa.2014.04.004
Seitenbereich:Seiten 123-132
Verlag:Elsevier
ISSN:1359-835X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Sliding friction; Physical properties; Physical methods of analysis; Prepreg
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Weiß, Lennart
Hinterlegt am:20 Jul 2015 07:47
Letzte Änderung:06 Nov 2023 14:05

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