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Localized Blade-Root IBC for Rotor-Performance Enhancement and Vibration Reduction

Küfmann, Philip und Bartels, Rainer und van der Wall, Berend G. (2014) Localized Blade-Root IBC for Rotor-Performance Enhancement and Vibration Reduction. In: 40th European Rotorcraft Forum. 40th European Rotorcraft Forum, 2.-5. Sep. 2014, Southampton, UK.

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Kurzfassung

This paper focuses on numerical investigations of the effects of non-harmonic Individual Blade Control (IBC) or Localized Pitch Control (LPC). Different non-harmonic control schemes for the blade-root pitch are presented, optimized for performance enhancement as well as simultaneous vibration reduction and compared to a conventional approach using 2/rev Higher Harmonic Control (HHC). The calculations were performed using the DLR’s comprehensive rotor code S4, simulating two different isolated model rotors at an advance ratio of μ=0.32 with a modified Beddoes inflow model and including rotor-fuselage interaction. In simulations with Bo-105 model rotor blades, LPC was found to perform superior to conventional 2/rev HHC, with reductions in required power of up to -3.62% (-2.26% in power and -57.3% in vibration levels during multi-objective optimization). However, when applied to a more modern rotor blade the margins for power savings as well as vibration reduction were found to be significantly lower.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/94330/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Localized Blade-Root IBC for Rotor-Performance Enhancement and Vibration Reduction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Küfmann, PhilipFT-HUBNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bartels, RainerFT-HUBNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Wall, Berend G.FT-HUBNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2014
Erschienen in:40th European Rotorcraft Forum
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active Rotor Control, HHC, LPC, Performance enhancement, Vibration reduction
Veranstaltungstitel:40th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Southampton, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2.-5. Sep. 2014
Veranstalter :Royal Aeronautical Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Küfmann, Philip
Hinterlegt am:12 Jan 2015 15:17
Letzte Änderung:12 Jan 2015 15:17

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