elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Towards the System Noise Assessment of SFB 880 Vehicle Concepts

Bertsch, Lothar und Heinze, Wolfgang und Lummer, Markus (2015) Towards the System Noise Assessment of SFB 880 Vehicle Concepts. Projektbericht. FB 2015-04. 10 S.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This contribution introduces the new cooperation of experts from aerodynamics, noise source modeling, aircraft design, and system noise prediction within the SFB 880. The overall goal of this new cooperation is to investigate and evaluate the system noise of the strongly varying vehicle variants under consideration in the SFB consortium. It is an essential simulation capability to be able to directly compare the specific noise generation and flight performance of each individual vehicle concept. Only then is it possible to identify the most promising vehicle concept out of the available solution space, e.g. a vehicle with turbofan vs. turboprop engines, equipped with powered-lift vs. conventional high-lift system. These most promising concepts can then be selected for further and more detailed investigation, i.e. both via computational and experimental methods. The required simulation capabilities and expert tools required for this task are introduced. Some capabilities and their final integration into an overall simulation process are still under development. Yet, a manual and initial SFB related application towards the comparison of a turboprop and a turbofan vehicle can be presented. This initial application can be understood as a successful feasibility check of the planned simulation process. In the long-term, the new process will be made applicable to all vehicle concepts that are under investigation in the SFB 880. Therefore, new noise prediction capabilities will be developed in order to account specifically for SFB 880 technology, i.e. (1) Circulation Control devices, (2) advanced propeller engines, and (3) ultra-high-bypass ratio turbofan engines. Ultimately, the upgraded simulation process has to enable a direct and comparative assessment of the various SFB 880 vehicle concepts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/94002/
Dokumentart:Berichtsreihe (Projektbericht)
Titel:Towards the System Noise Assessment of SFB 880 Vehicle Concepts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bertsch, Lotharlothar.bertsch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, WolfgangTU-BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lummer, Markusmarkus.lummer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:10
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:SFB 880 - Fundamentals of high-lift for future commercial aircraft: Biennial Report (Englisch) Taschenbuch – 2013
ISBN:978-3-928628-67-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft design, active high-lift, noise prediction, PANAM, PrADO, FMM
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:23 Jul 2015 14:17
Letzte Änderung:23 Jul 2015 14:17

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.