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Adjoint-Based, CAD-Free Aerodynamic Shape Optimization of High-Speed Trains

Jakubek, Daria und Wagner, Claus (2016) Adjoint-Based, CAD-Free Aerodynamic Shape Optimization of High-Speed Trains. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 132. Springer International Publishing Switzerland 2016. Seiten 409-419. doi: 10.1007/978-3-319-27279-5_36. ISBN 978-3-319-27278-8. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-27279-5/page/2

Kurzfassung

Following Othmer’s work on the continuous adjoint formulation for the computation of sensitivities of incompressible, steady-state, ducted flows, we will introduce an iterative, CAD-free, continuous, adjoint-based shape optimization procedure using gaussian filtered sensitivities and mesh morphing with radial basis function interpolation based on the approach described by for the optimization of the front part of the simplified model of a conceptual, generic highspeed train with respect to drag and pressure wave via single- and multi-objective optimization. We will show that, during pressure wave minimization, it was mainly the area with the widest sidewise extension in the bogie section which was affected by the strongest modifications while, on the other hand, for drag optimization the most sensitive areas and significant changes can be found in the front part of the nose tip section. First multi-objective investigations for two-dimensional testcases will show the influence of weighting and morphing parameters on the optimization process involving objective functions for drag and pressure wave.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/93812/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Adjoint-Based, CAD-Free Aerodynamic Shape Optimization of High-Speed Trains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jakubek, Dariadaria.jakubek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2016
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:132
DOI:10.1007/978-3-319-27279-5_36
Seitenbereich:Seiten 409-419
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Deutschland, Bremen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUNI StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Breitsamter, ChristianTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing Switzerland 2016
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-27278-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, adjoint shape optimization, mesh morphing, high-speed trains
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:07 Jul 2016 14:00
Letzte Änderung:27 Jan 2021 11:47

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