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Conceptual Design of the High-Speed Propelled Experimental Flight Test Vehicle HEXAFLY

Steelant, Johan und Langener, Tobias und Di Matteo, F. und Hannemann, Klaus und Riehmer, Johannes und Kuhn, Markus und Dittert, Christian und Scheuerpflug, Frank und Jung, Wolfgang und Marini, Marco und Pezzella, G. und Cicala, M. und Serre, L. (2015) Conceptual Design of the High-Speed Propelled Experimental Flight Test Vehicle HEXAFLY. American Institute of Aeronautics and Astronautics. 20th AIAA International Space Planes and Hypersonic Systems and Technologies Conference, 06. - 09. July 2015, Glasgow, Scotland, United Kingdom. doi: 10.2514/6.2015-3539.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2015-3539

Kurzfassung

A concise overview of the overall layout of an experimental powered high-speed flight vehicle including its subsystems is given. A mission scenario, the different flight segments and events to which the payload is exposed are described and justified. This allowed the definition of the aero-thermo-mechanical loads required to conceptually design all elements on board of the vehicle. The final vehicle configuration could achieve the different mission objectives. In particular an aero-propulsive balance, i.e. thrust ≥ drag and lift ≥ weight, could be established at a cruise Mach number of M = 7.4 on the basis of a hydrogen powered scramjet engine while guaranteeing a good aerodynamic efficiency L/D ≥ 4 in a stable, trimmed and controlled way. The experimental combustion campaign could last for at least for 3s up to 9s pending on the finally obtained flight level. This test time is very valuable as it is about 3 orders of magnitude higher of what can be tested in European ground facilities. The vehicle made maximum use of databases, expertise, technologies and materials elaborated in previously EC co-funded projects ATLLAS I & II and LAPCAT I & II. Based on this conceptual design, the consortium has arrived at a key point where they feel comfortable to go to the next step in establishing a detailed design of the vehicle and the preparation of the launch vehicle and flight campaign.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/93544/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2015-3539
Titel:Conceptual Design of the High-Speed Propelled Experimental Flight Test Vehicle HEXAFLY
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Steelant, JohanESA-ESTEC, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Langener, TobiasESA-ESTEC, NoordwijkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Di Matteo, F.ESA-ESTEC, NoordwijkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, Klausklaus.hannemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Riehmer, Johannesjohannes.riehmer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kuhn, Markusmarkus.kuhn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dittert, ChristianBT-RSINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scheuerpflug, Frankfrank.scheuerpflug (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jung, Wolfgangwolfgang.jung (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marini, MarcoCIRA, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pezzella, G.CIRA, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cicala, M.CIRA, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Serre, L.ONERA, Office National d'Etudes et de Recherches Aérospatiales, Palaiseau, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2015-3539
Seitenbereich:Seiten 1-28
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:forces, LAPCAT II, supersonic combustion, high enthalpy
Veranstaltungstitel:20th AIAA International Space Planes and Hypersonic Systems and Technologies Conference
Veranstaltungsort:Glasgow, Scotland, United Kingdom
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:06. - 09. July 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Anlagen u. Messtechnik (alt)
Standort: Göttingen , Köln-Porz , Oberpfaffenhofen , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Raumfahrt - System - Integration
Raumflugbetrieb und Astronautentraining > Mobile Raketenbasis
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:30 Sep 2015 10:26
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:46

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